1. december 2006Pokalglimt 1

Ved pokalstævnet i Læseforeningen torsdag aften var alle tilbageværende hold samlet under en hat, men lodtrækningen resulterede ikke i et eneste opgør mellem de på papiret stærkeste hold, der alle gik mere eller mindre smertefrit videre til kvartfinalerne, som afvikles i uge 4 2007.

På et markant punkt adskiller den igangværende pokalturnering sig dog fra tidligere års, idet Sydøstfyns forsvarende mestre allerede måtte lade livet i den indledende runde, hvor Niels Højgaards tropper i en yderst alternativ opstilling blev sendt ud med fynd og klem af Sidespringerne, der udelukkende består af gamle divisionsspillere fra Søndersø.

Samme vej måtte Lærkeskolen også i 1. runde, hvor de anført af FREMs ordinære førstebræt Kim Skaanning efter 2-2 i den ordinære match tabte 2. lynomkamp 1-3 til Middelfart. Skoleholdet mødte dog frem med kun tre spillere, så de var bagud 0-1 over alle tre omgange.

Bemærkelsesværdigt var det også, at Nr. Aaby 1 med nyvunden divisionsstatus tabte hele 0,5-3,5 til Udfordrerne; bag navnet gemmer sig en flok unge Sydøstfyn-spillere, der med en tilsvarende sejr over Nyborg 3 i Læseforeningen er kvartfinaleklar.

Her nogle glimt fra 2. runde, der ikke kunne byde på tilsvarende overraskelser som de indledende stævner var så rig på, men til gengæld var der i Læseforeningen i hvert fald ét sensationelt enkeltresultat samt et pænt udvalg af spændende situationer.

FREM 1 var tårnhøje favoritter mod Indslev, men odenseanerne fik sig en slem forskrækkelse, da juniorspilleren Jacob Buur med de sorte brikker satte 2000-manden Mathias Meunier pladdermat. Vi kommer ind, hvor Jacob har ofret en officer for uklare angrebschancer, men med sit næste træk giver Mathias ufrivilligt en hjælpende hånd:

16.Se5?? Sxe5 17.dxe5 Lxe5 18.Ld4 Lh2+ 19.Kh1
19.Kf2?? Dg3#
19...c5 20.Lc3??

20...Lf4+ 21.Kg1 Le3+ 22.Tf2 Dh2+ 23.Kf1 Dh1#

Mathias’ holdkammerater lod sig ikke gå på af miseren, men vandt de resterende tre partier uden større dikkedarer. Her kommer FREM 1 på 2-1, da juniordanmarksmesteren Kristoffer Dyrgaard med sort får skovlen under Indslevs formand Andrew Velarde, der har givet en bonde for aktivt spil, men et forkert dronningetræk gør en hurtig ende på forestillingen:

15.Dc3?
Efter 15.De3! indtog dronningen stadig en dominerende rolle, og der skulle bruges tid for at få de sidste sorte brikker i spil. Nu kommer de derimod væltede med diverse trusler.
15...b5! 16.0–0 Lb7 17.e6? Tac8 18.Db4

18...a5! 19.Dxb5 Lxd4+ 20.Kh1
20.Sxd4?? Dxg2#
20...Se5 21.exf7+ Txf7 22.Dxd5 Lxd5 23.Sxd4 Sxd3 24.Txf7 Kxf7 25.Tf1+ Kg7 26.b3 e5 27.Sb5 Tc1

Som nævnt ovenfor er Udfordrerne med, næste gang der trækkes lod, og Nyborg 3 var langt fra en omkamp; på førstebrættet fik Sefik efter mange trængsler undervejs dog pludselig en chance for at vende spillet, men han så ikke muligheden. Kris Munk har netop spillet det mindre præcise 33…Kg7?!:

34.Sxc5?
34.Lxe6!! fxe6 35.Sxc5!±
34...Lxd6 35.Dc3+ Kh7 36.Sd3 De4! 37.Te1 Dxh4 38.Se5 Lxe5 39.Txe5 Tc8!