18. maj 2016Guld til FREM i Bredderękken

Modsat sidste år, hvor FREMs bedste juniorhold var ene om at vinde medaljer, blev det denne gang til to sæt lokale guldmedaljer og et sæt sølvmedaljer, idet FREM vandt Bredderækken og Sydfyn 50+, mens FREM 1 i Juniorrækken blev nummer to efter suveræne Evans.

FREM suveræn vinder af Bredderækken

Normalt plejer Bredderækken at være præget af stor jævnbyrdighed, men det var ikke tilfældet i år, idet FREM efter at have vundet samtlige seks matcher endte 2,5p. foran ØBRO 2 på andenpladsen.

Dermed fik odenseanerne rettet op på sidste års skuffelse, hvor de til det sidste bejlede til en podieplads, men måtte se Valby sikre sig bronze på flest matchpoint.

Ved kvalifikationsstævnet stillede FREM op med Simon Wilbrandt, Jess Nykjær, Anton Kjeldsen og Jacob Foged Christensen, men klubbens Elitehold hapsede Simon, og det bedste juniorhold lagde beslag på Jacob.

De blev erstattet af Emil Deleuran og Peter Morling, som også var med sidste år, og selv om især savnet af Simons burde være en temmelig stor svækkelse, blev det ikke tilfældet, hvilket især pokal-debutanten Emil kan tage sin store del af æren for. Emil gik nemlig direkte ind på andetbrættet og blev holdets topscorer med imponerende 5,5/6p.

Brønderslev - Læseforeningen.

Flot udlæg af de fynske hold

FREM lagde ud mod Bov, som blev besejret 2,5-1,5, og at sønderjyderne rådede over et stærkt hold, blev klart i fortsættelsen, idet de vandt deres fire næste kampe og inden sidste runde var fynboernes nærmeste konkurrent, men et afsluttende nederlag betød, at de sluttede lige uden for medalje-rækken.

FREM - Bov.

Sydøstfyn, der vandt kvalifikationsstævnet, havde også en enkelt ændring, idet Per Smidt Sørensen valgte at stille op på Sydfyn-holdet i 50+, og i stedet for ham trådte Kris Munk ind på Sydøstfyns førstebræt.

Bov - Sydøstfyn.

De kom med en 2,5-1,5 sejr over Holbæk også godt fra start, men siden vandt de ikke en eneste kamp og sluttede tredjesidst. Værd at notere er det dog, at Mathias Ludvigsen på tredjebrættet scorede flotte 4,5/6p.

Sydøstfyn - Skive.

Sydøstfyn - ØBRO 2.

Sydøstfyn i aktion.

Det i sidste øjeblik sammenflikkede Læseforening-hold, der ikke var tillagt mange chancer for at gøre sig gældende, gjorde den fynske indledning på turneringen perfekt ved at vinde 2,5-1,5 over Brønderslev, men allerede runden efter blev læsedrengene sat til vægs af bysbørnene fra FREM, som kun afgav to remiser.

Læseforeningen - FREM.

I fortsættelsen blev det til endnu en sejr til Læseforeningen, der i næstsidste runde vandt 3-1 over Herning, hvilket akkurat var nok til at holde Sydøstfyn bag sig. Odenseanerne rådede over en homogen trup, idet Lars Munk Jensen og Anders Sørensen lavede hver 3p., mens Jakob Jensen og Erling Rasmussen begge endte på 2p.

Læseforeningen - Herning.

Læseforeningen - Bov.

Fortsatte de flotte takter

I 3. runde hentede FREM dagens største sejr, da de senere bronzemedaljevindere fra Skive måtte lægge ryg til et 3,5-0,5 nederlag.

Skive - FREM.

Førstepladsen blev yderligere cementeret runden efter, hvor Springeren, Kolding blev besejret med mindst mulig margin.

Springeren, Kolding - FREM.

Derpå ventede indtil da ubesejrede ØBRO 2, der mistede den status med et 1-3 nederlag, og inden sidste runde var situationen den, at FREM førte med 14,5p., mens Bov havde 12,5p.

ØBRO 2 - FREM.

Da fynboerne havde flest matchpoint og for øvrigt også sejr i indbyrdes kamp, ville ét point sikre pokaltriumfen, men det blev der slet ikke brug for, idet Bov tabte 1-3 til Skive, som sikrede sig bronze.

Selv om mesterskabet altså var i hus uanset resultatet, satte FREM kronen på værket ved i sidste runde at besejre Brønderslev 2,5-1,5.

Brønderslev - FREM.

Slutstillingen: 1. FREM 17(12) 2. ØBRO 2 14,5(9) 3. Skive 14(8) … 9. Læseforeningen 10(5) 10. Sydøstfyn 9,5(4).

Glade guldvindere: Anton, Emil, Peter og Jess.

Guldholdet: 1. Jess Nykjær 2,5p. 2. Emil Deleuran 5,5p. 3. Peter Morling 4p. 4. Anton Kjeldsen 5p.

Stævnets hjemmeside