7. februar 2016Sydøstfyn henter ind på Nr. Aaby
I 2. division, gruppe 2 gik Nr. Aaby ind til næstsidste runde med et betryggende tre points forspring til Sydøstfyn, men inden fællesafslutningen i Læseforeningen søndag den 28. februar er det reduceret til blot et enkelt point.

Uafgjort mellem Nr. Aaby og Læseforeningen
De vestfynske oprykkere var på en vanskelig opgave hjemme mod Læseforeningen, der stillede op som klare favoritter, men Nr. Aaby overpræsterede endnu en gang ved at klare uafgjort.

(foto: Jess Nykjær)

René Rauer Hansen og Lars Munk Jensen i tænkeboks.

Alt i alt var resultatet meget fair, og værterne følte sig tættere på at tabe end at vinde, idet gæsterne var foran 4-3, inden reserven Thomas Christensen sørgede for udligning ved at vinde over Alex Sørensen. Nr. Aaby-spilleren har netop spillet 32.Df5-e4:

32...Te6? 33.Dxb7 Tb6 34.Dd5+ Kh8 35.Dxc5 Tf6 36.Txf6 gxf6 37.De3 Dg6 38.c5 Kg7 39.De4 Df7 40.Dg4+ Kh7 41.Df5+ Kg7 42.De4 Dc7 43.b4 Df7 44.Dc4 Db7+ 45.c6 Db6 46.d4 a5 47.b5 Ld6 48.dxe5 fxe5 49.Dd5 De3 50.Dd1 De4+ 51.Kh2 De3 52.Dc2 Lc7 53.h4 Lb6 54.Dg2 a4 55.Kh3 Kf6 56.Dd5 De2 57.Dd6+ Kf5 58.Df8+ Ke4

59.Lxe5! h5
59...Kxe5?? strander naturligvis på 60.De8+ med dronninggevinst.
60.Df4+ Kd5 61.c7 Lg1 62.g4 hxg4+ 63.Dxg4 Dxe5

64.Dg5!

De sidste 10 træk blev udført med under 2 minutter pr. spiller og med begge holds spillere stående omkring brættet.

(foto: Jess Nykjær)

Alex Sørensen - Thomas Christensen.

Forud var gået en spændende match, hvor Carsten Sørensen tidligt kom i problemer mod Lars Munk Jensen, som vandt en bonde og derpå sikkert realiserede materialefordelen.

På andetbrættet havde Mads B. Svendsen hvid mod Morten Topholm, der sædvanen tro blæste til kongeangreb - denne gang efter 17.Ke1-f2:

17...Ta6! 18.Sg3 Dh4 19.The1 Th6 20.Dd4 d6 21.Te3 Se4+ 22.Lxe4 fxe4 23.Txe4 Lf5 24.Te3 Ld7 25.Ke2 Dxh2 26.Tf1 Dh4 27.Kd2 Tg6 28.Se4?! Txg2+ 29.Kc3

29...b5! 30.Dxd6 b4+ 31.Kd3??
31.Kb3! ville overraskende sikre hvid lige spil.
31...Td8 32.Dc7? Lf5+

Morten Topholm.

Nr. Aabys topscorer Martin Jørgensen vandt endnu en gang, og han står nu som ubesejret noteret for 5/6p.

Denne gang gik det ud over Peter Grau, der trådte helt forkert efter 31.Da5-e1:

31...Dxa3?? 32.Tg8!
32.Dh4+ Kg7 33.Df6+ Kh6 34.Tg8! var en anden udgave af det samme mat-tema. 32...Kh5 33.g4+ Kxg4 34.Dg3+

(foto: Jess Nykjær)

Martin Jørgensen og bag ham Jannick B. Skow - Mikkel Clausen.

Halvdelen af partierne endte remis, og her var det nok mest overraskende, at Kasper Larsen som sort holdt remis mod Jørn Moestrup, der ellers havde et giftigt træk parat efter 10…Sf6-d5:

11.b4! Sxb4 12.Ld6 Sd5 13.Lxd5 exd5 14.Lxf8 Lxf8 15.0–0 Lf5?! 16.g4 Le6 17.Sg5 Sd7 18.Sxe6 fxe6 19.e4 Dc7 20.Tfc1 Sb6 21.a4 Df7 22.De2 Lg7 23.e5 Tf8 24.Ta2 Df4! 25.De3 Df7 26.Te1 Sc4 27.Dg3 Df4 28.Tc2?

28...Dxg3+?
28...Dxd4! ville give sort klar fordel.
29.fxg3 Lh6 30.Sd1
½–½

(foto: Jess Nykjær)

Jørn Moestrup - Kasper Larsen.

Tårnet får svært ved at klare frisag
Samtidig kom Sydøstfyn betydelig tættere på, da de i lokalopgøret mod Tårnet kun afgav to point. Du kan læse meget mere om matchen i Martin Strandby Hansens kampreferat på: www.sydostfyn.dk.

Selv om Sydøstfyns sejr var overbevisende, scorede de for femte gang ud af seks mulige under forventet, mens Nr. Aaby kan opvise nøjagtig den modsatte statistik.

Ud over at have hhv. et bræt- og to matchpoint mere, slutter oprykkerne af mod Maribo, mens forfølgerne må formodes at få det sværere mod FREM 2.

Da FREM 2 samtidig tog til Maribo og vandt en på papiret jævnbyrdig kamp hele 6-2, mens Køge fortsatte den opadgående formkurve ved at spille lige op med BMS 2, tyder alt på, at svendborgenserne sammen med Maribo må forlade rækken.

FREM 2 reddede sig

Brian Nielsen, FREM 2 beretter:

Årets indtil videre vigtigste kamp mod Maribo kunne vel godt karakteriseres som et nedrykningsopgør.

For en gangs skyld havde jeg den korteste tur fra København (1t20m), hvor mine holdkammerater havde 2+ timer fra Odense. Lange rejsetider kan have betydning for skakken, så her havde Maribo en lille fordel.

Målet var en smal sejr, svarende til den forventede score på 4½-3½. Det ville give et godt udgangspunkt inden den afgørende sidste runde. Det skulle vise sig at gå noget bedre end dette. De første 1-2 timer så det fornuftigt ud, ingen dårlige stillinger, og flere lovende.

Første mand færdig var Yann Le Besq, der med 5/6p. og 1.74p. over forventet må siges at være godt kørende. I en stilling med uligefarvede løbere og en pivåben hvid kongestilling så Maribo-spilleren sig nødsaget til at ofre en kvalitet. Det var lidt modspil, men ikke nok. 1-0.

Næste mand færdig var Tommy Knoth. Der var en del på færde fra starten af med Tommys konge i midten for en bonde. Men bonden blev givet tilbage, og kongen kom i sikkerhed. Så var det vist bare lige, og der blev taget remis. 1½-½.

Søren Christensens debut i divisionsskakken blev kvitteret med en sejr. En lille fordel i et dobbelt tårnslutspil blev på flot vis konverteret ved stille og roligt at pille bønder fra modstanderen. Stærkt med en debutsejr i så vigtig en kamp. 2½-½.

Johnny Harboe spillede bare sin modstander ud af brættet. Kongen havde svært ved at komme væk fra centrum, og der røg en centrumsbonde. Det så meget let ud. 3½-½.

Erik Pedersen var efter kompliceret midtspil endt med uligefarvede løbere, tårn og to bønder under. I hvert fald da jeg kort forlod spillelokalet. To minutter senere var han pludselig en løber foran for to bønder. Modstanderen havde åbenbart glemt at dække sin løber – det kan jo ske. 4½-½.

Så langt så godt. Med det ønskede resultat hjemme, var resten bare bonus. Som partierne så ud på det tidspunkt, var 1½ point mere nok ikke helt urealistisk.

Toms modstander spillede hurtigt i starten, så Tom røg lidt ned på tid. Det så dog ud til, at han bevarede en lille fordel partiet igennem. Så da Tom tilbød remis, var der ikke meget andet for modstanderen at tage imod. 5-1.

Indtil videre var alt gået vores vej, og det kunne selvfølgelig ikke blive ved. Mathias Meunier startede ud mod en stille Engelsk, men pludselig blev det meget kompliceret, og begge parter brugte meget tid. Mathias ofrede, stod vist kritisk, kom igen og fik nogenlunde styr på det. Men med 30 sekunder per træk, skete der det, der nogle gang kan ske: Modstanderen siger ’tid’, og så sidder man dér. Ærgerlig afslutning på et ellers meget spændende parti. 5-2.

Træktvang
Som sidste mand var jeg presset det meste af partiet, indtil min modstander overspillede stillingen. Han kom til at sidde tilbage med den dårlige løber, og et nydeligt træktvangsmotiv gav sejren. 6-2.

Vi kommer ind ved mit 74. træk. Stillingen er 5-2 til os. Holdkammeraterne er fornuftigt nok kørt mod Fyn, for at nå færgen. Så jeg sidder alene tilbage i Maribo.

Henning Nielsen har uden held forsøgt at bryde igennem på kongefløjen med diverse afviste ofre, og har i forsøget på at vinde uklogt åbnet op på dronningefløjen. Hans sidste træk var 74.Tgg1:

74...Tc5 75.Kb2?!
Gør det nemmere for sort, men efter 75.Txc5 bxc5 76.Tc1 Tc8 har sort formentligt gevinstchancer ved at stille konge på e5, og på et opportunt tidspunkt spille c4. Hvids tårn vil være bundet til f-linjen for at holde sorts konge ude.
75...Tgc8 76.Txc5 Txc5 77.Tc1?!
Igen bør hvid undgå tårnafbytning, men sort må stadig have gode gevinstchancer. 77...Txc1 78.Kxc1 Kg8 79.b4 Kf8 80.Kc2 Ke7 81.Kb3 Kd6 82.Ka3
82.Lf1 Sg4! og hvids konge kan ikke komme ind via c4. 83.Le2 Se3 - sorts konge kommer ind via e5.

82...Sc6! 83.bxa5
83.b5 Se7 84.Kb3 Ke5 85.Kc4 Sc8 og igen lukkes den hvide konge ude. 86.Lf1 Sd6+. 83...bxa5 84.Kb3 Se5 85.Lf1 Kc5 86.Le2 Sd7!
Springeren skal til b6, så kongen kan komme ind via e5.
87.Ld1 Sb6 88.Lc2 Kd6 89.Kb2 Ke5 90.Kc1 Kf4 91.Kd2 Sd7!
Træktvang forude!
92.Ld1 Sc5 93.Ke2 Kg5 94.Kd2

94...Kh4!
Træktvang! Og en nydelig en af slagsen. Kc1 og Ke1 taber d-bonden, hvorefter springeren går tilbage til e5. Kc2 og Ke2 spærrer for løberen, og der ryger en bonde og dermed partiet.
95.Ke2
95.Kc2 Sxa4 96.Kb3 Sc3 97.Lc2 a4+ 98.Kc4 a3–+.
95...Kxh5
Hvid kæmper tyve træk mere, men det er slut her: fribonden afgør partiet.

Med denne overbevisende sejr sikrede FREM 2 sig endnu en sæson som divisionshold. Vi kan nu nyde den sidste runde uden nerver, da det eneste scenarie, der kan sende os ned, er, hvis Maribo henter 6 point ind på os i sidste runde.

Resultater fra 6. runde:
Nr. Aaby – Læseforeningen 4-4, Tårnet – Sydøstfyn 2-6, Køge – BMS 2 4-4, Maribo – FREM 2 2-6.

Stillingen:
1. Nr. Aaby 28,5(9) 2. Sydøstfyn 27,5(7) 3-4. FREM 2 og BMS 2, begge 25(7) 5. Læseforeningen 24,5(7) 6. Køge 22,5(5) 7-8. Maribo og Tårnet, begge 19,5(3).

(foto: Jess Nykjær)

Nr. Aaby - Læseforeningen.