29. januar 2013FREMs oprykningsdrømme fik et skud for boven

Det var ikke alene de danske håndboldherrer, som fik ørerne i maskinen i søndags, men noget lignende overgik FREM 1 mod Næstved, der hentede en 5-3 over det indtil da ubesejrede hjemmehold.

Da Hillerød samtidig satte trumf på ved at vinde hele 7-1 over Frederiksberg, fører Skakliga-nedrykkerne nu 1. division, gruppe 1 med hele 3,5 brætpoint og et enkelt matchpoint foran FREM 1, der ellers har været i spidsen af rækken de første fire runder.

Ganske vist mangler odenseanerne bundproppen Allerød samt Hillerød i sidste runde, hvor indbyrdes point kommer til at tælle dobbelt, men meget skal flaske sig, hvis FREM i 75 års jubilæumssæsonen for første gang i klubbens historie skal opnå avancement til landets bedste række.

Afbudsramt hjemmehold
Udgangspunktet var nu heller ikke det bedste for FREM 1, som måtte undvære både Simon Wilbrandt, der samtidig spillede turnering i Tyskland, og Stefan Wiecker, som er ude at sejle.

Netop de to var inden søndagens opgør holdets bedst scorende, så selv om såvel Niels-Peter Nielsen som Mathias Meunier er yderst kapable reserver, var det et svækket hjemmehold, der tog imod Næstved i noget nær stærkeste opstilling.

Bedre blev det bestemt ikke af, at tredjebrættet Jan Nordenbæk mødte influenza-ramt op. Det gjorde han naturligvis af hensyn til det i forvejen afbudsramte hold, men efter i dagens første afgørelse at have tabt i blot 19 træk til Brian Jørgensen, kan man kun give ham ret i, at det nok havde været bedre, hvis han var blevet hjemme i sengen.

Usædvanlig stilling
Tom Frantsen sørgede for udligning, da han effektivt udnyttede, at modstanderen aldrig fik sin klodser ud:

Hvid: Tom Frantsen, FREM 1
Sort: Anders Arnkilde, Næstved
[noter: NEN]
1. e4 c6 2. d4 d6 3. Sc3 e5 4. Sf3 Lg4 5. dxe5 Lxf3 6. gxf3 dxe5 7. Dxd8+ Kxd8
8. f4 Ld6 9. fxe5 Lxe5 10. Lg5+ f6 11. O-O-O+ Ke7?!
11... Kc7 var at foretrække.
12. Le3 b6 13. Lh3 g5??
13... Sh6 var absolut sidste udkald.

14. Lc8! a5 15. Lxb6 Sa6 16. Td7+ Kf8 17. Lb7 Tb8 18. La7
Usædvanligt med tre fjendtlige officerer på syvende række. Sort kunne opgive
her, men valgte af hensyn til holdmoralen at spille yderligere nogle træk.

18...Ke8 19.Thd1 h5 20.Lxa6 Tb4 21.Lc5

Tom Frantsen - Anders Arnkilde.

På førstebrættet havde FM Mads Hansen, der var oppe mod IM Mikkel Antonsen, sort for fjerde gang i fem partier.

Det blev en kompliceret affære, hvor parterne endte i et slutspil, hvor Næstved-spilleren havde to tårne mod FREM-spillerens dronning.

Kan tårnene arbejde sammen, er de som oftest at foretrække, og det var tilfældet her, hvor Mikkel desuden kunne glæde sig over en sikker kongestilling. Det betød naturligvis samtidig, at det ikke var muligt at true med evigskakker, og den internationale mester var sikkerheden selv i gevinstføringen.

Mikkel Antonsen - Mads Hansen.

Eftermiddagens dramatiske højdepunkt
På fjerdebrættet fik hjemmeholdets Torben Østergreen-Johansen klar fordel, men da han skulle til at høste frugterne af sit gode spil, fik modstanderen mulighed for at etablere et giftigt modspil, der kunne være endt helt galt, hvis FREM-spillere ikke havde trukket i nødbremsen. Vi kommer ind efter Niels Linde Olsens 30...Txg2:

31.Sxf6+ Kg7 32.Se8+ Kg8 33.Sf6+ Kg7 34.Se8+ Kg8 35.Sf6+
Og sort krævede remis ved trækgentagelse, idet samme stilling med samme spiller i
trækket nu kunne opstå for tredje gang.
Havde hvid valgt at dække matten på h2 med 35.Dh4, som det blev foreslået i efteranalyserne, var der ikke fulgt 35...Txh2+, men derimod 35...De2!!, hvorefter hvid kan opgive.

Analysediagram

Fx. 36.Tg1 Dxf3!
35... Kg7
1/2-1/2

Nils Linde Olsen - Torben Østergreen-Johansen.

Kort tid efter spillede Per Stentebjerg-Hansen og Brian Schyberg en korrekt remis, og med tre partier igen førte Næstved 3-2.

Det blev også remis på andetbrættet mellem Kristoffer Dyrgaard og Mikkel Strange i et springer mod løberslutspil, hvor førstnævnte ganske vist rådede over en merbonde, men da det var en dobbeltbonde uden dynamik, var det ikke muligt at gøre fremskridt.

På ottendebrættet stod reserven Mathias Meunier længe lidt bedre mod Kai Sten Nielsen, men en feljberegning resulterede i et håbløst tabt tårnslutspil for FREM-spilleren, og denne gave var veteranen ikke sen til at udnytte.

Mathias Meunier - Kai Sten Nielsen.

Dermed var de to matchpoint på sjællandske hænder, og spørgsmålet var kun, hvor stor sejren ville blive.

Hårdt tilkæmpet remis kunne tidligere være vundet i opvisningsstil
Tilbage sad hjemmeholdets anden reserve Niels-Peter Nielsen mod Kim Nørgaard og kæmpede som en besærk for at holde et meget vanskeligt slutspil remis. Det lykkedes efter 71 træk, så slutresultatet blev 5-3 i Næstveds favør. Tidligere i partiet var der imidlertid en gylden mulighed, som NP dog ikke så. Den afgørende situation opstod efter 39.e3:

39...Se7?
39...g5!! 40.g4 only move. (40. fxg5 e4+ 41. dxe4 ((41. Kf4 Tf2#)) 41...Se5+ 42.Kf4 Rf2#); 40...gxf4 41.gxf5 Th3+ 42.Kg4 Txe3 eller 41...fxe3 42.Kg3 Td2, i begge tilfælde med sort gevinststilling.
42.Kg4 Txe3 40.Tg Th7 41.Le8 Ke6
Remis i 71 træk!
1/2-1/2

Niels-Peter Nielsen - Kim Nørgaard.

Resultater fra 5. runde:
FREM 1 – Næstved 3-5, K41 2 – Furesø 4-4, Allerød – Taastrup 4-4, Hillerød – Frederiksberg 7-1.

Stillingen:
1. Hillerød 26(7) 2. FREM 1 22,5(6) 3. Næstved 22(4) 4. Furesø 21(6) 5-6. K41 2 og Taastrup, begge 18(5) 7. Frederiksberg 17,5(5) 8. Allerød 15(2).