12. august 2007 PrintvenligJan Nordenbæk blev Lundeborgmester

Årets Lundeborgturnering måtte notere en kraftig tilbagegang i fremmødet, idet ”kun” 64 kom til start, hvilket var 24 færre end i 2006-udgaven. For første gang siden 1980’erne var den populære hurtigskakturnering på havnen i Lundeborg rykket fra første til anden lørdag i august, men om der var nogen sammenhæng mellem de to ting, vil arrangørklubben Sydøstfyn nu grunde nærmere over, inden beslutningen om næste års spilledag træffes.

For øvrigt skyldtes ændringen primært, at nogle af Sydøstfyns aktive folk arbejdede penge ind til klubkassen på Langelandsfestivalen, men det spillede naturligvis også ind, at skoleferien fra 2007 slutter en uge senere.

FREM vandt for sjette år i træk specialpræmien for flest deltagere, men hvor Odense-klubben havde 17 med sidste år, var der helt i tråd med det generelle frafald kun 9 med i år, så Faaborg var med 7 deltagere (blandt andet 4 x Matras!) tæt på at kunne matche øens største klub.

Den mest jævnbyrdige mesterskabsklasse længe set
I de 27 år traditionsturneringen har været afviklet, har der næsten hver gang været IM’ere eller GM’ere på startlisten, hvilket i parentes bemærket ikke har afholdt andre, hvilket primært vil sige ”Havnens konge” Carsten Bank Friis, Læseforeningen, fra at lægge billet ind på førstepladsen.

Han var desværre heller ikke med i år, og det det samme gjaldt for titelholderne, så feltet tegnede på forhånd mere jævnbyrdigt end vanligt. Ratingfavorit var arrangørklubbens Jan Nordenbæk, men de otte kandidater, hvoriblandt halvdelen af feltet havde været Lundeborgmester før, lå inden for en afstand på blot cirka 150 ratingpoint, så dagsformen ville blive afgørende.

Den lokale helt Jan Nordenbæk kom skidt fra start, da han i 1. runde tabte til en af sine formodet værste konkurrenter Kristoffer Dyrgaard, FREM, men dem, der troede at ane en strømpil her, tog grundig fejl.

Herfra gik det nemlig kun en vej for Jan, og det var fremad, idet han vandt de næste fire partier, mens hans overmand Kristoffer gik den stik modsatte vej ved at tabte de næste fire, inden den tidligere junior-danmarksmester endelig fik trukket i nødbremsen og sluttede af med 1,5/2p.

Allerede ved middagspausen efter 4. runde var tegningen klar, da guld, sølv og bronze udelukkende lignede et anliggende mellem Jes Harholm, SK 1968 3,5p. samt Per Stenteberg-Hansen, Læseforeningen og Jan Nordenbæk, begge 3p.

Dronning på afveje
At Kristoffer ikke havde en af sine allerbedste dage, skal vi se et eksempel på her fra 4. runde, hvor Per Stentebjerg for alvor melder sig ind i kampen om Lundeborgmesterskabet:

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM (2155)
Sort: Per Stentebjerg-Hansen, Læseforeningen (2209)
[noter: NEN]
1.e4 c6 2.c4 d5 3.cxd5 cxd5 4.exd5 Sf6 5.Sc3 Sbd7 6.Sf3 Sb6 7.Db3 a6 8.d4 Sfxd5 9.Le3!? Le6 10.Sg5 Lf5

11.a4?
11.Sxd5! Sxd5 12.Dxb7 ser lovende ud for hvid.
11...e6 12.Sxd5 Sxd5 13.Dxb7?
13.Ld2 for at forhindre skakken på b4 var nok nødvendigt.
13...Lb4+ 14.Kd1 0–0–+ 15.Sf3 Le4! 16.Lg5??

16…Dd6?!
16...Lxf3+! 17.gxf3 Dxg5 var endnu stærkere, men teksttrækket fastholder så rigeligt sorts afgørende fordel.
17.Le7
Ellers er dronningen fanget - fx 17.Lxa6 Tfb8.
17...Dxe7 18.Dxe7 Sxe7 og sort vandt i få træk.

Hjælp fra uventet kant
Jan Nordenbæk overtog med en sejr i det indbyrdes opgør i 5. runde førstepladsen fra Jes Harholm, men frem til sidste runde havde Sydøstfyn-spilleren følgeskab i front af Stentebjerg, der i sidste runde fik et fordelagtigt tårnslutspil mod John Frederiksen, Nyborg, mens Jan så ud til at være på hælene - ikke mindst på tiden - mod Rossen.

Der gik imidlertid ged i den for Per, der måtte indkassere dagens første nederlag, og da Jan efterfølgende klarede remis mod Rossen med det yderste af neglene, blev det ham, der kom øverst på sildekasserne.

Dødens diagonal
I Lundeborg løb Tom Frantsen, FREM og Thomas Flindt, Næstved atter ind i hinanden. Sidst det skete var i oprykningsfinalen til 1. division mellem de to klubber, hvor Tom var fynboernes eneste sejrherre. Den gentog han lørdag, hvor modstanderens konge blev fanget i dødens diagonal:

Hvid: Tom Frantsen, FREM (2068)
Sort: Thomas Flindt , Næstved (2095)
[noter: NEN]
1.b3 e5 2.Lb2 d6 3.e3 f5 4.d4 e4 5.c4 Sf6 6.Sd2 Le7 7.Le2 0–0 8.Dc2 Sc6 9.a3 De8 10.Sh3 Ld7 11.Sf4 Tc8 12.h4 Sd8 13.h5 Se6 14.Sxe6 Lxe6 15.h6 g6 16.b4 d5 17.Sb3 Kh8!? 18.Sc5 Lxc5?! 19.dxc5!
En dræberdiagonal er født.

19...Kg8 20.Dc3 Df7 21.cxd5 Lxd5 22.0–0–0 c6 23.g4! fxg4 24.Lxg4 Tcd8 25.Le2 De6 26.Th4 g5??
Giver hvid et gratis angrebsmål. 26...Kf7! 27.Tf4 Ke7 var et bedre forsøg på at få kongen i sikkerhed.
27.Tg1!+- Df5

28.Thg4! Kf7 29.Txg5 Dxf2 30.Tf1!?
30.Tg7+! Ke8 31.De5+ er mat i næste træk.
30...Dxe2
Sort går planken ud.
31.Txf6+ Ke7 32.De5+ Kd7 33.Tg7+

Kun tre præmietagere i hver gruppe
For første gang i turneringens 27-årige levetid producerede ingen af grupperne mere end tre præmietagere, så trængslen på sildekasserne udeblev i år.

Mester 1: 1. Jan Nordenbæk, Sydøstfyn 5p. 2-3. Jes Harholm, SK 1968 og Per Stentebjerg, Læseforeningen, begge 4,5p. 4. John Frederiksen, Nyborg 3,5p. 5-6. Tom Frantsen, FREM og Claus Rossen, Viborg, begge 3p. 7. Kristoffer Dyrgaard, FREM 2,5p. 8. Thomas Flindt, Næstved 2p.

Mester 2: 1. Niels P. Nielsen, Sydøstfyn 5,5p. 2. Jonas Nilsson, FREM 5p. 3. Ove Matras, Faaborg 4p.

Basis 1: 1. Sofus Christiansen, Hillerød 6p. 2-3. Mikkel Svendsen, Brønshøj og Arne Bech Madsen, Nr. Aaby, begge 5,5p.

Basis 2: 1. Chresten Nielsen, Gelsted 7p.(!) 2. Jørgen Kiel, Sydøstfyn 4,5p. 3. Christian Winther, Læseforeningen 4p.

Basis 3: 1. Kim H. Hansen, Rudkøbing 7p.(!) 2. Joakim Hansen, Indslev 5p. 3. Kaj Pedersen, Vejle-Allested 4,5p.

Basis 4: 1. Ejvind Funch Carlsen, OS 6p. 2-3. Søren Gjested, Nyborg og Hans Mollerup, Sydøstfyn, begge 4p.

Basis 5: 1-2. Simon Pil Wilbrandt, Faaborg og Peter Vangsøe, Taastrup, begge 6p. 3. Simon Rise Madsen, Taastrup 5p.

Basis 6: 1-3. Sara Matras, Fåborg, Mark Velarde, Indslev og Mads Greisen enkeltmedlem, slog hinanden indbyrdes, men de vandt resten og endte således alle på 6 point.

Tom Frantsen lynmester

Tom Frantsen, FREM blev Lundeborgmester i lyn, da han vandt finalen mod Jan Nordenbæk, Sydøstfyn 2½-½(!) efter at have sikret sig adgang hertil ved at vinde det enlige semifinaleparti mod Per Stentebjerg, mens Nordenbæk slog Claus Rossen, Viborg.

Basisgruppen blev vundet af Cipriano Sande, OS, der i finalen gjorde rent bord mod Jakob Jensen, Næsby.

Efterårets første fynske EMT står for døren (4. august 2007)
FREM var aldrig i nærheden af oprykning (26. marts 2007)