15. maj 2007 PrintvenligFREM OPEN - afrunding gruppe 2

I en tidligere artikel roste jeg deltagerne gruppe 2 i FREM OPEN for at stå for turneringens mest seværdige spil, og det levede de fint op til i sidste runde, hvor der blev vist masser af flot kampskak.

Baldur holdt fast i førstepladsen
Ratingfavoritten Baldur Helgi Möller, FREM havde et halvt points forspring til klubkammeraterne Michael B. Madsen og Bent Carl Christensen, og klubbens islandske nyerhvervelse fjernede selv enhver tvivl om førstepladsen ved at vinde over Anton Kjeldsen, der som hvid kom skidt fra åbningen i en Caro-Kann. Hvid har netop spillet 20.axb4, og med enkle midler får sort modstanderens stilling til at kollapse:

20…Ta4! 21.Tg3 g6 22.h5 g5 23.Sg1 Lxb4 24.Se2 Lxd2+ 25.Kxd2

25…Tb4!–+ 26.Dxb4 Sxb4 27.Tgb3 c5! 28.dxc5 Dd7+ 29.Ke3 Sc2+ 30.Kf3 Dd5+ 31.Kg3 Dxe5+ 32.Kh3 Dxe2 33.Txb7 Dxh5+ 34.Kg3

34…Sd4! 35.Tb8+ Ke7
Og hvid opgav, da sort efter 36.Txh8 har valget mellem tre forskellige matter, nemlig 36...Dh4#, 36...Se2# eller 36...Sf5#.

Michael B. sikrede sig den udelte andenplads
Da de to nærmeste forfølgere begge sluttede af mod spillere fra feltets tunge ende, lignede det en delt andenplads, men det kom ikke til at holde stik, selv om Michael B. Madsen ikke var længe om at komme på tavlen.

Med de hvide brikker fik han terrænovervægt i åbningen, men meget var der ikke på færde, indtil modstanderen Knud Aage Rasmussen, OS valgte en helt forkert afbytning, efter at hvid havde slået på f4 med løberen:

18…Se5?? 19.Lxg5! Dxg5 20.Se4
Og sort opgav, da mattruslen Sf6+ koster dronningen for en let officer.

Andenpladsen blev udelt, idet Bent Carl bukkede en officer væk mod superveteranen Alfred Andersen, som med sikker hånd omsatte fordelen til gevinst.

Mads greb chancen
Det åbnede vejen til præmieskamlen for Mads Hansen, FREM, der i aftenens længste parti (som var afsluttet allerede kl. 22.30) langsomt, men sikkert gjorde små fremskridt mod Jens Skjoldborg, Læseforeningen, der som hvid netop har spillet 26.Kg2?, hvor 26.Tb1 eller 26.a5 var nødvendigt, for at forhindre sort bonde-avancement på dronningefløjen:

26...b5! 27.axb5 axb5 28.h4 f6 29.Th1 Tg8 30.Kf1 c4 31.Dc2 c3 32.g5 Dc7! 33.gxf6 Dc4+ 34.Te2 b4 35.Tg1 Txg1+ 36.Lxg1 b3

Slutstillingen i gruppe 2: 1. Baldur Helgi Möller 5,5p. 2. Michael B. Madsen 5p. 3. Mads Hansen 4,5p. 4. Bent Carl Christensen 4p. 5. Anton Kjeldsen 3p. 6. Knud Aage Rasmussen 2,5p. 7. Alfred Andersen 2p. 8. Jens Skjoldborg 1,5p.

Lidt fra de to sidste grupper følger senere.

FREM OPEN - afrunding øvrige grupper (19. maj 2007)
Moestrup vandt FREM OPEN i suveræn stil (15. maj 2007)
Mere fra FREM OPEN 2. del (13. maj 2007)
Mere fra FREM OPEN 1. del (11. maj 2007)