15. maj 2007 PrintvenligMoestrup vandt FREM OPEN i suveræn stil

Jørn Moestrup, Læseforeningen viste med al tydelighed, at han var en klasse over de øvrige deltagere i mesterklassen i FREM OPEN, da han på under to timer vandt over arrangørklubbens Jan Kuntz.

Moestrups tredje FO-titel var på det tidspunkt allerede i hus, idet Jesper Knudsen og Heinz Furrer havde spillet remis, og dermed var svælget til den nærmeste konkurrent vokset til 1,5p.

Med en sidste runde sejr over Uffe Petersen, Odense Skakklub, nåede Johnny Holler Johansen, Læseforeningen op på en delt andenplads i gruppen, hvor det var så som så med spændingen, efter at ratingfavoritten Kristoffer Dyrgaard, FREM efter at have scoret 1,5/2p. desværre måtte trække sig grundet sygdom.

Dronning på afveje
Selv om remis som sagt rakte, var Læseforeningens formand bestemt ikke indstillet på en hurtig fredsløsning, da han i tilfælde af sejr var sikret bonus og en pæn ratingtilvækst.

Med de sorte brikker udlignede Moestrup problemløst, og da Kuntz temmelig uforsigtigt stillede sin dronning direkte ind i en fjendtlig løberdiagonal efter 15...cxd4 var enden nær:

16.De4?! Tac8 17.Se5??

17…Sc3!! 18.Dxb7 Sxe2+ 19.Kh1 Txc1 20.Txc1 Sxc1 21.f4 d3 22.Dc7 Sxb3

23.Sxf7?? Da1+

Slutstilling i mestergruppen: 1. Jørn Moestrup, LF 5,5/6p. 2-3. Jesper Knudsen, FREM og Johnny Holler Johansen, LF, begge 4p. 4. Renè Rauer Hansen, LF 3p. 5-7. Uffe Petersen, OS, Heinz Furrer, Ringkøbing og Jan Kuntz, FREM, alle 1,5p.

FREM OPEN - afrunding øvrige grupper (19. maj 2007)
FREM OPEN - afrunding gruppe 2 (15. maj 2007)
Mere fra FREM OPEN 2. del (13. maj 2007)
Mere fra FREM OPEN 1. del (11. maj 2007)