8. maj 2007 PrintvenligMoestrup har matchbold i FREM OPEN

Her hvor der blot resterer en enkelt runde af 14. udgave af FREM OPEN tyder alt på, at Jørn Moestrup, Læseforeningen vinder turneringen, som det for øvrigt også var tilfældet med 3. udgave tilbage i 1993.

30 deltagere til start er to færre end sidste år, og efter tre runder måtte mesterklassens ratingfavorit Kristoffer Dyrgaard, FREM desværre trække sig fra turneringen grundet sygdom.

I hans fravær er veteran-danmarksmesteren Jørn Moestrup første seedet, og den værdigheden har dobbelt-DM'eren i den grad levet op til, idet han med et helt points forspring ned til arrangørklubbens formand Jesper Knudsen blot behøver en remis mod Jan Kuntz, FREM i sidste runde for at være sikker på at komme alene i mål.

Dronningefangst
Læseforeningens formand har været sikkerheden selv og blot afgivet et halv point til kollegaen Jesper Knudsen, der sammen med Moestrup er ene om at være ubesejret.

I 5. runde forvildede modstanderens dronning sig ind bag fjendens linier, og den slags kan som bekendt få fatale konsekvenser, idet den let risikerer at blive spærret inde. Det var just hvad der skete for Uffe Petersen, der med de hvide brikker blev nødt til at ofre en officer, for at skaffe dronningen en nødudgang.

Hvid har fået kig på den sorte bonde på a7, og efter 21.Da4 kan sort (Moestrup) ikke dække den på fornuftig vis, men det behøver han heller ikke, da det som fortsættelsen tydelig illustrerer, koster dyrt at forgribe sig på den:

21…Sc5! 22.Dxa7 0–0 23.De7?! f6 24.Dc7 Tfd8 25.h3

25…Da8!–+
Dronningen er fanget, og det koster materiale at befri spillets stærkeste brik.
26.Se5 fxe5 27.De7 Db7 28.Dg5 e4 29.a4 Dd5 30.Dg4 Df5 31.Dg3 e5 32.Dc3 Td3 33.Dc4+ De6 34.Dxe6+ Sxe6 35.Tac1 Sc5
Og sort vandt i få træk.

Passivt spil er sjældent en god idé
I næstsidste runde mødte Moestrup Heinz Furrer, Ringkøbing, der som sort aldrig fik officererne ud over de bagerste rækker. Henholdende spil kan en gang imellem være en god taktik, især mod unge brushoveder, men mod en langsom opbygger som Moestrup kan det næppe anbefales. Han gav sig nemlig god tid, og først da alle officerer var kørt i stilling, blev der åbnet linier:

26.Lxf5! exf5
26...gxf5? 27.gxh6+-.
27.gxh6 Lf8 28.Sg5+ Kg8 29.h7+ Txh7
29...Kg7? 30.h6+ Kxh6 31.Sge4+! Kxh7 32.Sf6+ Kg7+ 33.Kg3 og sort taber dronningen, da hvid har matapparatet klar efter fx. 33…De6 34.Lh6+! Txh6

ANALYSEDIAGRAM
35.Dxh6+!! Kxh6 36.Th1+ Kg5 37.f4# (36...Kg7 37.Th7#)
30.Sxh7 Kxh7 31.Tg3 Lb4 32.Th3 g5 33.Lxg5 f4 34.Th4 Lf5 35.Dxf4

Se de opdaterede tabeller på FREM’s hjemmeside: fremskak.dk