24. december 2006 PrintvenligSkoleskakkens skønhedspræmie landede på Fyn

Den 13-årige Martin Utoft Andersen, Giersings Realskole får en uventet julegave i år, idet et hans gevinstpartier fra det individuelle DM i skoleskak, der fandt sted på Abildgårdskolen i Odense 25-26. november, er blevet tildelt årets skønhedspræmie, som er et eksemplar af FRITZ 10 skænket af Dansk Skaksalg.

Dansk Skole Skak har netop udsendt en bulletin fra begivenheden; blandt de indkomne partier blev der desuden udtrukket skakhæfter, og et af dem gik til den jævnaldrende Mads Hansen, der til daglig er klubkammerat med Martin i FREM.

Her partiet, der blev spillet i C-gruppen i 7. runde med noter af Steffen S. Nielsen, som er redaktør af Skole Skak:

Hvid: Martin Utoft Andersen, Giersings Realskole (1392)
Sort: Lasse Dinesen, Borup Skole (1238)
1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Lg5 Lg7 4.Sc3 d6 5.Sf3 Sbd7 6.e3 b6 7.Ld3 Lb7 8.Dc2 0–0 9.h4 c5 10.d5 a6 11.h5!

11...Sxh5 12.Sd2 Shf6 13.Sde4 Sxe4 14.Sxe4 Se5 15.0–0–0 Sxd3+ 16.Dxd3 Dc7 17.Lh6 Lc8? 18.Sg5!
Så er den gal på h7!
18…Lxh6 19.Txh6 Lf5 20.e4 Lg4 21.Tdh1 f6 22.Txh7!
Alternativet 22.Sxh7 fejlede dog heller ikke noget.
22…fxg5

Sådan får hvid åbnet h-linjen ned mod sorts konge. Selv om sort har styr på de næste mange træk, bliver det alligevel denne linje, der bliver afgørende. Så er den gal på h7! Alternativet 22.Sxh7 fejlede dog heller ikke noget.

23.e5!!
Har hvid måske set hele resten af partiet? Dronningen truer på g6, så sorts svar er tvunget.
23…Lf5 24.Th8+ Kf7 25.e6+ Ke8?!
25…Lxe6 var sidste chance for at undgå mat med det samme.
26.Txf8+ Kxf8 27.Th8+ Kg7 28.Dc3#.

Et rigtig flot matbillede – det er det, man kalder en modelmat. Man kan tale om en modelmat, når alle felter omkring den sorte konge er dækket af én – og kun én – hvid brik. Bonden på e6 dækker f7, tårnet dækker f8, g8, h7 og h6, dronningen dækker f6 og h8 og giver samtidig den matsættende skak. Feltet g6 behøver ingen dækning, da flugtvejen er spærret af sorts egen bonde!

DM i Skoleskak (27. november 2006)