16. oktober 2006 PrintvenligKristoffer kan stadig kalde sig juniorfynsmester

Fynsmesterskabet for juniorer blev forgangne weekend afviklet for 8. gang, og som sædvanlig foregik det på Nørre Aaby Realskole, hvor den stedlige klubs formand Arne Bech Madsen endnu en gang var primus motor i et velarrangeret stævne.

I 2006-udgaven var der 18 deltagere, blandt dem storfavoritten Kristoffer Dyrgaard, FREM, der sammen med Jonathan Nørsøller, Kerteminde mødte frem som forsvarende mester.

Selv om FM-titlen naturligvis aftvinger respekt, kan den dog slet ikke måle sig med det juniordanmarksmesterskab, Kristoffer hjemtog i påsken ved DM i Aalborg, og sammenlignet med den modstand han mødte i det nordjyske, lignede et forsvar af den lokale titel en ren ekspeditionssag.

Det blev nu langt fra tilfældet, idet Kristoffer i de indledende runder måtte afgive remis til såvel Andreas Jakobsen, Nr. Aaby som klubkammeraten Bent Carl Christensen. Efter 4. runde var Sandar Ehmsen, Faaborg og Theis Nielsen, FREM alene i spidsen med hver 3,5p. med storfavoritten et halvt point efter.

I de sidste tre runder afgav Kristoffer ganske vist endnu en remis, nemlig i 5. runde mod Sandar, men da de nærmeste forfølgere spændte ben for hinanden, var 5,5 point nok til en udelt førsteplads:

Præmielisten:

1. Kristoffer Dyrgaard 5,5p. 2. Bent Carl Christensen 5p. 3-5. Jonathan Nørsøller, Sandar Ehmsen og Theis Nielsen, alle 4,5p. 6-8. Marie Høi Lauridsen, Nr. Aaby, Søren Christensen, FREM og Samuel Stougaard, alle 4p.

Ud over Kristoffer var eneste ubesejrede spiller Bent Carl, der i næstsidste runde fik en mat ind på en af sine nærmeste rivaler:

Hvid: Bent Carl Christensen, FREM
Sort: Sandar Ehmsen, Faaborg

[noter: NEN]
1.d4, Sf6 2.c4, g6 3.Sc3, d5 4.Lf4, Lg7 5.Tc1, 0–0 6.e3, c6 7.Sf3, Lg4 8.h3, Lf5 9.Le2, Sbd7 10.cxd5, cxd5 11.Db3, Db6 12.Dxb6, Sxb6 13.0–0, Tac8 14.Sd2, Sfd7 15.g4, Le6 16.Sb3, Sc4 17.Lxc4!?
17.Tc2!
17...dxc4 18.Sd2, Sb6 19.Sf3, Sd5 20.Sxd5, Lxd5 21.Sd2, f5 22.gxf5!?
22.g5!
22...gxf5?!
22...Txf5!
23.a3, Tf6 24.f3, Tfc6 25.Sb1, a6 26.Kf2, Kf7 27.Tg1, Lf6 28.Sc3, e6 29.Tcd1, Tb6 30.Td2, Tg8 31.Txg8, Kxg8 32.e4, fxe4 33.fxe4, Lc6 34.Ke3, Ld7 35.e5, Le7 36.Lh6, Le8 37.Kf4, Tb3 38.d5, exd5?!

38...Lxa3!

39.Sxd5, Lc5 40.Tg2+, Lg6 41.h4, Kf7??
41...Td3! 42.Sf6+, Kf7 43.h5?, Le3+! med sort fordel

42.h5!! Lxh5 43.Tg7+, Ke6??

43...Ke8 44.Sc7+, Kd8 45.Se6++- og hvid vinder.
44.Sc7#

En smart afslutning blev vi vidne til i partiet mellem de to lokale helte Chris Nielsen (hvid) og Niels Bommersholdt:

Chris har netop spillet 29.Se3, da han får kølleslaget:

29...Txe3!! 30.fxe3
30.axb5+, Kc5! 31.fxe3, c3! 32.Txd3, c2–+
30...c3! 31.Txd3
31.Ke1, c2 32.Tc1, Lc3+–+
31...c2 32.axb5+, Kxb5 33.Td5+, Kb4 34.Td6 c1(D)+

Med sejren blev Kristoffer Dyrgaard den første, der har tre aktier i pokalen, som der optræder langt flere personer på, end man skulle formode, da en delt førsteplads hidtil mere har været reglen end undtagelsen:

1999: Mads Bilde Svendsen, Læseforeningen og Martin Jørgensen, Nr. Aaby

2000: Martin Lund, Nr. Aaby og Jon B. Eriksen, FREM

2001: Mikkel Clausen, Årslev og Thomine Stolberg-Rohr, Læseforeningen

2002: Kristoffer Dyrgaard, FREM og Theis Nielsen, Tommerup/Vissenbjerg

2003: Mads Bilde Svendsen, Læseforeningen

2004: Theis Nielsen, Tommerup/Vissenbjerg

2005: Kristoffer Dyrgaard, FREM og Jonathan Nørsøller, Kerteminde

2006: Kristoffer Dyrgaard, FREM.