5. juni 2006 PrintvenligFREMs juniorer genvandt DM

Ved Dansk Skak Unions store pokalfinalestævne på Hotel Nyborg Strand pinsedag stillede 3. HK med fuld besætning i alle tre rækker, elite, bredde og junior.

Ud over de seks direkte kvalificerede mandskaber var der også blevet plads til Sydøstfyn og FREM 3 i juniorrækken.

Det var også blandt de yngste deltagere, at vi fandt det bedste fynske bud på et danmarksmesterskab.

Med et ratingsnit på omkring 1900 stillede de forsvarende mestre fra FREM 1 op som tårnhøje favoritter i juniorrækken, hvilket naturligvis også hænger sammen med, at mesterholdet siden DM-triumfen i 2005 er blevet forstærket væsentligt med tilgangen af Stefan Wiecker og Michael B. Madsen.

Odenseanerne levede til fulde op til favoritværdigheden, idet de allerede efter 2. runde tog permanent ophold på topbordet, og bortset fra 2-2 mod Tjele i næstsidste runde stod den på meget sikre sejre i de resterende fem opgør, således startede og afsluttede de stævnet med at tildele modstanderne æg.

FREM 1 stillede op i følgende formation: 1. Kristoffer Dyrgaard 5,5p. 2. Stefan Wiecker 4p. 3. Michael B. Madsen 5p. 4. Theis Nielsen 5,5p.

Tre Guldvindere: Theis, Michael og Kristoffer; Stefan var taget hjem til Nakskov.

Slutstillingen i juniorrækken (14 hold): 1. FREM 1 20p. 2. Skive 18p. 3. Kjellerup 14,5p. …5.-6. FREM 3 13p. 7.-8. Sydøstfyn og FREM 2, begge 12,5p.

Eliterækken (18 hold): 1. Skolerne, Århus 16,5p. 2. SK 1968, Århus 15,5p. 3. Jetsmark 14,5p. ...Sydøstfyn 12,5p. ....Læseforeningen 10p.

Bredderækken (15 hold):1. SK 1968, Århus 17p. 2. Holbæk 14,5p. 3. Skolerne, Århus 14p. ...Nyborg 13,5p. ...Faaborg 8,5p.

Kristoffer kombinerer:

Når man som Kristoffer Dyrgaard stiller op til DSU-pokalfinalestævnet som nykåret juniordanmarksmester, mødes man med naturlig respekt, og havde han fyret et remistilbud af i den lidt uldne stilling, som opstår i det følgende parti, ville den på papiret underlegne part med stor sandsynlighed have tage imod tilbuddet på stedet.

Sådan spiller klaveret heldigvis ikke for Kristoffer, som ikke prøver at sikre sig en halv på renomméet, men tværtom på det seneste har givet mange prøver på sin evne til at trylle taktiske modchancer ud af halvbetændte stillinger.

Det gav den efterhånden mangedobbelte danmarksmester endnu en prøve på i Nyborg i næstsidste runde, hvor FREM 1 for første og eneste gang var i alvorlige vanskeligheder:

Hvid: Sofus Christiansen, Tjele
Sort: Kristoffer Dyrgaard, FREM 1
1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5.Sc3 e5 6.Sdb5 d6 7.Lg5 a6 8.Sa3 b5 9.Sd5 Le7 10.Lxf6 Lxf6 11.Le2 Tb8 12.0–0 0–0 13.c4 Sd4 14.cxb5 axb5 15.Sc2 Sxc2 16.Dxc2 Le6 17.Tfd1 Lg5 18.Dc6 b4 19.Td3!?

Efter 19.La6! ville hvid have kontrol i c-linien og stå lidt bedre.
19...Tc8 20.Da4 Tc4! 21.Lf3
Eller 21.Sxb4 Txe4 22.Lf3 Tf4 23.g3 Tf6 med gensidige chancer.
21...f5 22.exf5?
Hvid burde plumre vandene med 22.Da6!
22...Txf5 23.Te1 Df8 24.Da6 Th4 25.Sc7??
For enden af trækserien venter en mat - derfor var 25.Dc6 bedre forsøg.
25...Lc4 26.Ld5+ Lxd5 27.Txd5 Txf2 28.Dxd6

28…Txg2+!! 29.Kxg2 Tg4+
Og uanset om hvid går til h1 eller h3 er der mat i næste træk med 30.Df3++

Se tabeller med samtlige resultater på www.dsu.dk.

6 hold videre til Nyborg Strand (30. april 2006)