8. april 2006 PrintvenligFynboer til DM i Aalborg

I dag lyder startskuddet til DM, når urene i Landsholdsklassen sættes i gang kl. 14.00. Blandt de 196 tilmeldte spillere finder vi også et lille kontingent fynboer, men fremmødet fra 3. HK er betydeligt mindre end ved tidligere påskestævner, hvilket uden tvivl hænger sammen med den lange vej til Hotel Hvide Hus i Aalborg.

Landsholdsklassen
De 10 deltagere i Landsholdsklassen spiller efter et helt nyt koncept kaldet gladiatorsystemet, som udelukker uafgjorte resultater, idet remis i de ordinære partier udløser omkampe med stadig kortere betænkningstid, først hurtigskak, så lynskak, indtil en vinder er fundet.
Ingen lokal klub er repræsenteret i den øverste klasse, men det fynske skakliv er alligevel med i kampen om DM-titlen, idet IM Steffen Pedersen (2463) - der i holdsammenhæng stiller op for de seksdobbelte danmarksmestre Helsinge, men hele livet har haft bopæl her på øen – som fjerde seedet efter 1. GM Sune Berg Hansen (2558) 2. IM Nicolai V. Pedersen (2521) 3. IM Jacob Aagaard (2473) tilhører kredsen af spillere, der kan gå hele vejen.
Steffen møder i 1. runde feltets eneste titelløse spiller i skikkelse af vinderen af sidste års kandidatklasse Christian Kongsted, Københavns Skakforening, der med 2281 har over 100 ratingpoint op til niende seedede Klaus Berg, så københavneren kan kun overraske positivt.

Kandidatklassen
Den næstøverste klasse har med 36 spillere til start atter vist sig at være noget af et tilløbsstykke. Her er vinderen berettiget til at spille i næste års landsholdsklasse, men sideløbende spiller de 8 højest ratede tilmeldte juniorspillere med et ratingtal på mindst 2000 om titlen juniordanmarksmester.
I denne konkurrence skal det blive spændende at se, hvordan 32. seedede Kristoffer Dyrgaard (2050) og 34. seedede. Stefan Wiecker (2008), begge FREM, klarer sig. Til gengæld indikerer deres startnumre, at man næppe skal regne med at se dem helt fremme i kampen om den enlige LH-plads.

Veteranklassen
I sidste års DM i Køge deltog Jørn Moestrup, Læseforeningen for første gang i veteranklassen, hvor han længe var med i opløbskampen om DM-titlen, men endte i det slagne felt. Moestrup er også med i Aalborg, hvor han med 2051 er seedet som nummer tre blandt de 18 deltagere.

Mester M7
Her er Jan Nordenbæk, Sydøstfyn (2215) højest ratet blandt de 10 deltagere.

Mere om Skak-DM på turneringens egen hjemmeside: www.skak-dm.dk/2006 eller via Dansk Skak Unions hjemmeside: www.dsu.dk

De fynske juniorer er kommet forrygede fra start (13. april 2006)