12. marts 2023 PrintvenligEt fynsk hold rykker op i Skakligaen
Af Michael Nielsen

Historisk oprykning for Frem Skakklub

For første gang nogensinde er en skakklub fra Odense klar til landets bedste række, Skakligaen, efter Frem Skakklub søndag sluttede som nummer 1 i 1. division. Holdet består af en række unge spillere fra ”egen avl”, og oprykningen er ikke mindst kulminationen på klubbens mangeårige juniorarbejde.

Frem Skakklub fra Odense er klar til at dyste mod landets allerbedste skakklubber. Fra næste sæson står der stormestre på menuen, når holdet stiller op i Danmarks bedste række, Skakligaen. Det står klart, efter holdet søndag 12. marts med en afsluttende sejr i syvende og sidste runde i 1. division gruppe 1 sluttede som vinder af rækken.

Frem Skakklub har bejlet til oprykningen i flere år. I de sidste 13 sæsoner i 1. division er det blevet til fem andenpladser og ditto tredjepladser, så klubben har været helt tæt på at opnå pladsen i det fineste selskab herhjemme. Derfor er det da også med stor glæde, at det endelig er lykkedes at indfri ambitionen om at prøve kræfter med landets bedste række.

- Oprykningen til Skakligaen er en kæmpe milepæl for Frem Skakklub. Det har været et mål gennem flere år, men de sidste marginaler har manglet. Derfor er vi helt utrolig stolte og begejstrede over, at det nu er en realitet, siger Bo Frehr Sørensen, formand i Frem Skakklub.

Juniorskak er højt prioriteret
Frem Skakklub er en af de store fynske skakklubber. Klubben blev etableret i 1937 og har spillested i Ungdomshuset i Nørregade i Odense, hvor klubbens cirka 60 medlemmer mødes til træning, turneringer og socialt samvær hver mandag. De sidste godt 25 år har særligt juniorarbejdet været et kendetegn for klubben. Dels har man samarbejdet med lokale skoler omkring skoleskak og dels har der været selvstændig juniortræning hver mandag. På den måde har man haft en opskrift på at opfostre egne talenter, som for manges vedkommende har været blandt de bedste i Danmark i deres årgange.

Grundstammen på Frem Skakklubs førstehold er da også netop unge spillere, som har trænet i klubben, siden de var små. Det gælder blandt andet spillende holdleder, Simon Pil Wilbrandt, som nu er blandt juniortrænerne i klubben efter en årrække selv at have modtaget undervisning.

- Vi er en håndfuld af klubbens egne talenter, som har været med gennem flere år i kampen for oprykning til Skakligaen. Sammenholdet og troen på egne evner er stort på holdet, og blandt mange af os blev det grundlagt, da vi knap var store nok til at nå brikkerne på brættets bagerste række. Nu skal vi bide skeer med de bedste skakspillere i Danmark, og det er en udfordring, vi glæder os vildt til, siger Simon Pil Wilbrandt.

Med en fortsat boblende junior- såvel som seniorafdeling håber Frem Skakklub, at oprykningen kan være med til at give endnu mere medvind.

- Under corona stiftede mange bekendtskab med onlineskak, og dem begynder vi nu at se fysisk nede i klubben. I den sammenhæng kan oprykningen være med til at skabe noget opmærksomhed og styrke interessen for vores herlige spil, så vi forhåbentlig ser endnu flere medlemmer i såvel Frem som i de øvrige fynske skakklubber, siger formand Bo Frehr Sørensen.

Fakta: Fynske skakklubber i landets bedste række

Frem Skakklub er den første klub fra Odense, som kan skrive Skakliga på CV’et.

Læseforeningens Skakklub fra Bolbro har i starthalvfemserne været i landets øverste række, som dog dengang hed den 1. division.

Siden har Skakklubben Sydøstfyn været i Skakligaen ad flere omgange – senest i sæsonen 2011/2012.

Turneringstabel for 1. division gruppe 1 kan ses her: https://holdskak.skak.dk/TeamTour/Table?teamTourGroupId=382&teamTourId=79#

På holdbilledet ses følgende bagerste række fra venstre: Torben Østergreen-Johansen, Kristoffer Dyrgaard, Ellen Fredericia Nilssen, Alexander Le Besq og Stefan Wiecker.

Forreste række fra venstre: Simon Pil Wilbrandt, Tobias Ilsøe Jensen og Mads Hansen.