11. april 2018 PrintvenligSpændingen om FM opretholdt

Spændingen om FM opretholdtd

Inden næstsidste runde ved FM var situationen i toppen den, at turneringens helt store positive overraskelse Alexander Le Besq, FREM var alene i spidsen med 6,5/7p. Derpå fulgte Jørn Moestrup, LF med 5,5p., mens Per Schmidt Sørensen, Sydøstfyn, Jesper Knudsen, LF, Thomas Jepsen, Sydøstfyn og Gert Aagaard, Springeren, alle stod noteret for 5p.

Erfaringen vandt over ungdommen

Da nummer 1 og 2 mødte hinanden, kunne Alexander med en gevinst sikre sig sit første fynsmesterskab allerede inden sidste runde, mens en remis som minimum ville være ensbetydende med en omkamp for den unge FREM-spiller. Begge mødte frem som ubesejrede, men situationen taget i betragtning var altid solide Jørn Moestrup tvunget til at gå benhårdt efter sejren. Sjældent eller nogensinde har der været en større aldersforskel ved et afgørende parti ved FM, end da den 17-årige himmelstormer og den 82-årige superveteran torsdag den 23. marts krydsede klinger. For nogle år siden spillede Mads Hansen, FREM og Jørn Moestrup omkamp om FM-titlen, men da var aldersforskellen parterne imellem mindre.

Hvid: Jørn Moestrup, LF

Sort: Alexander Le Besq, FREM

[noter: NEN]

1.Sf3 f5 2.d4 Sf6 3.g3 e6 4.Lg2 Le7 5.0–0 0–0 6.c4 d6 7.b3 De8 8.Sc3 Dh5 9.Dc2 Sc6 10.a3 e5 11.d5 Sd8 12.Sb5 Se8 13.b4 a6 14.Sc3 Sf6 15.c5

15...e4?! 16.cxd6! Lxd6 17.Sd4 Le5 18.Td1 Lxd4?

Nu får hvid frit officersspil på dronningefløjen; bedre var 18...Te8.

19.Txd4 Sf7 20.Lf4 Sd6 21.Sa4 Sb5 22.Td2 g5 23.Lxc7

23...e3!? 24.fxe3 Sg4 25.h3 Sxe3 26.Db3! De8

26...Sxg2 27.d6+ Tf7 28.Kxg2 Ld7 29.Sc5 Lc6+ 30.Kh2 Te8 var måske en bedre praktisk chance.

27.d6+ Kg7 28.Sb6! De5

29.Db2!

Hvid afvikler til et klart fordelagtigt slutspil.

29...Dxb2 30.Txb2 Sxc7 31.dxc7 Ta7 32.Td2 a5 33.b5 Kf7 34.Td8! Le6 35.Txf8+ Kxf8 36.c8D+ Lxc8 37.Sxc8 Ta8 38.Tc1

38.Lxb7 vandt også let.

38...Ke8 39.Lxb7 Tb8 40.Lc6+ Kd8 41.Sd6 Ke7 42.Sc4 Sxc4 43.Txc4 Kd6 44.Td4+ Ke5 45.Td5+ Ke6 46.Td7 Th8 47.b6 f4 48.gxf4 gxf4 49.b7 f3 50.exf3 h5

51.Th7! Tg8+ 52.Kf2 Kd6 53.Le4 a4 54.Txh5 Tf8 55.Ta5 Kc7 56.Ta8 Tb8 57.Txb8 Kxb8 58.h4 Ka7 59.h5

Udmarvende dronningeslutspil

Samtidig mødtes to af de nærmeste forfølgere i skikkelse af Jesper Knudsen og Per Schmidt Sørensen, og det blev en langstrakt affære. Som sort tog Per en merbonde med over i et dronningeslutspil, og efter en vis form for stillingskrig åbnede Sydøstfyn-spilleren ballet efter Jespers 54.Dc4-d3:

45...f5! 46.Da6 fxe4+ 47.Kxe4 Db4+ 48.Kd5 Dxb3+ 49.Kxd6 Dxg3+ 50.Ke6 Dg4+ 51.Ke5 Dxh4 52.Db7+ Kh6 53.Df7 Dg5+ 54.Kd4 Df5

Da Gert Aagaard og Thomas Jepsen trods ihærdige gevinstforsøg aldrig kom over remisgrænsen i deres indbyrdes parti, blev det en kendsgerning, at Alexander skulle slutte af mod Thomas, mens den anden FM-kandidat Jørn mødte Per, som kom med to sejre i bagagen.

Springerslutspil faldt ud til Johnnys fordel

Med hele 7 præmiegrupper i det 50 mands store felt, kunne de fleste deltagere stadig gøre sig forhåbninger om en præmie. Det gjaldt også for Alexander Mikkel Johnny Holler Johansen, der med 4,5p. havde bragt sig i en fordelagtig position i præmiegruppe 2. Det samme kan ikke siges om hans modstander Poul Erik Nielsen, Sydøstfyn, der stod noteret for samme score. Seedet 8 skulle han ubetinget vinde for at gøre sig forhåbninger om en af de fem hovedpræmier. Med de hvide brikker greb Johnny initiativet; vi kommer ind efter Poul Eriks 53…Sc3-e2:

54.g6+! hxg6+ 55.hxg6+ Kg7 56.Se6+ Kg8 57.Kf6 Sc3 58.Sd8 Sd5+??

58...Se4+ ser ud til at holde remis; fx. 59.Kf5 Sc5 60.Sc6 Kg7 61.Sxa5 Sxa4=.

59.Kg5 Kg7 60.Se6+ Kg8 61.Kh6! Sf6 62.Sd4 Sg4+ 63.Kg5 Se3 64.Sc6 Sd5 65.Sxa5 Sb6

66.Sc6! Der kunne følge: 66...Sxa4 67.Kf6!, hvorefter hvids fribonde går i mål.

1-omkampsparti endte remis (15. april 2018)
Omkamp om FM (12. april 2018)
Fynsmesterskabet 2018 er i fuld gang (4. februar 2018)
Fynsmesterskabet 2018 (15. december 2017)