17. oktober 2016 PrintvenligJesper Thybo strøg til tops ved OM 2016
Med en sikker sejr over Mikkel Manosri i 4. runde var Jesper Thybo et helt point foran nærmeste forfølger Jakob Aabling-Thomsen inden det afsluttende møde med Igor Teplyi. Derfor rakte en remis for Jesper, og den kom i hus, men først efter hård kamp.

Der lades op til sidste runde.

Kristoffer Dyrgaard fra arrangørklubben FREM beretter:

Søndag er som altid afgørelsens time i en weekendturnering. Mange havde stadig gode præmiemuligheder ved morgenstunden, men det lå i luften, at hver en mulighed skulle udnyttes, hvis det skulle blive til topplaceringer i de respektive grupper.

Som opfølgning på lørdagens referat kan det nævnes, at der ved rundestart søndag formiddag kl. 10 var lidt flere tomme stole, end det var tilfældet lørdag. Stolene blev dog hurtigt besat og skakspillet kunne begynde.

Kantinesnak.

Tæt på en afgørelse i IM-gruppen

I IM-gruppen skulle Jesper Thybo i mødet med Mikkel Manosri forsøge at fortsætte sin gode stime, mens Jakob Aabling og Igor Teplyi skulle kæmpe om outsiderrollen i sidste runde.

At mødet mellem de to IM’ere Mikkel Antonsen og Rasmus Skytte reelt ikke havde nogen større betydning for mesterskabets placering medvirkede nok noget til den hurtige fredsløsning.

Jesper Thybo fik ved fint presspil fremprovokeret et par enkelte mulige svagheder hos Manosri. Hvorvidt disse kunne udnyttes, måtte det videre spil dog afgøre.

Samtidigt hermed forsøgte Jakob Aabling med at overrumple Igor på dronningefløjen. Igor fik dog skabt en del modspil i centrum og til slut endte parterne i et tårnslutspil med to bønder hver med remis som resultat.

Jesper Thybo fik med fint spil udnyttet sin fordel og bragte sig dermed i front med et helt point inden sidste runde!

Claus Rossen fandt en smart evigskak

I Mester 1 spillede Marco Ferrante igen ganske overbevisende og kom undervejs foran med to bønder mod Claus Rossen. Men, som de fleste danske skakspillere nok er bekendt med, skal man aldrig afskrive Claus Rossen.

Da Marco lidt skødesløst tog den tredje bonde med 30…Db3xa4?, ofrede Claus flot et tårn og fremtvang evigskak:

31.Txf7! Txf7 32.De8+ Tf8 33.De6+ Tf7 34.De8+ Tf8 35.De6+ Kh8

36.Sg6+! hxg6 37.Dh3+ Kg8 38.De6+ Tf7 39.Dc8+ Kh7 40.Dh3+

½–½

I Mester 2 bragte Janus Christensen sig alene i spidsen ved en remis mod Iver Poulsen, da Søren Ladegaard samtidigt led sit første nederlag.

De resterende LIVE-brætter fik besøg af Basis 7. Her vandt Bo Sørensen og Jeppe Højland fine sejre med Hvid.

5. runde:

Ved indgangen til sidste runde stod det klart, at det ikke skulle lykkes en af de tre IM’ere – som alle tidligere har været Odensemester – at gentage succesen. Hvis Jesper Thybo kunne få point mod Igor Teplyi, ville mesterskabet være hjemme for debutanten i IM-gruppen.

At det ikke skulle blive let for Thybo, lå dog i kortene, da Igor samtidigt spillede for en mulig andenplads, hvis Jakob Aabling samtidig smed point mod Rasmus Skytte.

Jakob Aablings chance for – ligeledes som debutant i IM-gruppen – at sikre sig mesterskabet, lå derfor i en mulig gummiarm hos Thybo samt i Igors håb om den andenplads, som netop Aabling besad.

Som i fjerde runde var det tredje parti – denne gang mellem to gange Mikkel – uden relevans for mesterskabskampen og endte derfor tidligt remis.

De to andre blev dog hårde kamppartier, og da de blev ved langt ud på aftenen, vil vi vente med en afklaring på disse partier indtil sidst i referatet.

I Mester 1 opstod der pludselig og uventet fornyet spænding om førstepladsen, da det lykkedes Nina Høiberg at udspille den indtil da velspillende Marco Ferrante.

Marco Ferrante - Nina Høiberg.

Dette åbnede muligheden for at Claus Rossen – trods et indledende nederlag fredag – kunne opnå ligestilling ved en sejr over Dara Akdag. I et springerslutspil med fire bønder til hver lykkedes det Claus at vinde, og han kunne dermed som lavestratet i gruppen lade sig hylde som delt gruppevinder!

Dara Akdag - Claus Rossen.

I Mester 2 lykkedes det derimod den førende spiller i skikkelse af Janus Christensen at sikre sig førstepladsen med en sejr over Jakob Bjerre. Andenpladsen i gruppen blev derimod et bunkebryllup, da Simon Wilbrandt, Peter Grove og Iver Poulsen alle opnåede 2,5p.

Præmietagere i M2: Peter, Simon og Janus samt formand André.

LIVE-afstemningen til sidste runde fandt en sikker vinder i Basis 3; debatten om dette valg gik på LIVE-chatten under fjerde runde, og kritiske røster nævnte, at netop Basis 3 havde turneringens højeste remisprocent.

Basis 3 i aktion.

Basis 3-spillerne fik dog gjort noget af kritikken til skamme, idet der blev kæmpet hårdt over hele linjen.

Thybo var i vanskeligheder mod Teplyi

Da en del af partierne i femte runde var færdigspillet, begyndte man også at få en afklaring på titelkampen i IM-gruppen.

I partiet Teplyi-Thybo forsøgte Igor i en rum tid at komplicere sagerne, hvor specielt c-linjen og et motiv med binding langs diagonalen a2-g8 spillede en nøglerolle.

Jesper Thybo i sidste rundes møde med Igor Teplyi.

Jesper fandt dog en vej uden om dette, og det endte med, at Jesper kunne tillade sig at tage en ellers forgiftet bonde på e6. Efter denne bondegevinst valgte begge parter den fredelige udvej.

Dermed var Jesper Thybo ny Odensemester! Stort tillykke.

Hermed kunne Aabling altså ikke længere indhente Thybo, men partiet Skytte-Aabling blev alligevel et af de sidst færdigspillede, da Skytte med sejr kunne få del i andenpræmien. Slutteligt endte partiet dog efter fem timers kamp remis, og Jakob Aabling kunne ligesom Jesper slutte debuten i IM-gruppen med en velfortjent præmie.

Odensemesteren 2016 Jesper Thybo flankeret af formand André og Jakob.

Turneringens sidste parti stod Aage Søndergaard Nielsen og Erik Olsgård Hansen for, da de kæmpede hårdt for sagen og slutteligt endte i et tårnslutspil med to bønder i overvægt til Erik. Erik kørte fordelen sikkert hjem og sikrede sig dermed en gruppesejr, mens Aage trods nederlaget kunne tage hjemad med en andenpræmie i bagagen.

Præmietagerne i M6: Erik og Aage samt formand Andre.

Pauserne mellem runderne gik også med skak.

Tak til deltagerne og Kasper Jerwiarz

Frem Skakklub siger stor tak til alle deltagere og til dem, der fulgte med i LIVE-transmissionerne. I den forbindelse også en stor tak til Kasper Jerwiarz, som atter tog turen til Odense for at bringe skakken ud til det danske skakpublikum.

Store planer for næste års turnering

Vi har allerede fine planer for næste års turnering, som samtidig markerer klubbens 80 års jubilæum. Vi håber, at vi ses!

Albert og Jonathan var to af turneringens yngste deltagere.

Dreng møder pige.

Ung møder ældre.

Du kan læse meget mere om turneringen på www.frem-skakklub.dk, hvor der er tabeller fra samtlige grupper samt masser af billeder - blandt andet af næsten alle præmietagerne.