27. september 2015 PrintvenligHoldturneringen 2015/16
Af Ken Rasmussen

Den fynske holdturnering står for døren og da der i år finder nogle ændringer sted pga. indførelsen af et nyt holdturneringssystem, vil jeg lige knytte nogle kommentarer til den (nye) tekniske side af sagen og i øvrigt informere om hvordan holdturneringen kommer til at se ud i år.

Nyt holdturneringssystem

http://fsu-hold.dk/ har de sidste par år som bekendt været brugt til indberetning m.m. i den fynske holdturnering, men fra indeværende sæson er det slut, idet DSU’s nye holdturneringssystem: http://holdskak.skak.dk/ tages i brug: Alle hovedkredsenes holdturneringer, såvel som divisionsturneringen vil fremover benytte sig heraf (Læs evt. hvad DSU's formand skrev ifm. lanceringen af systemet her).

For at tilgå det nye system skal man være oprettet som bruger - enten på http://holdskak.skak.dk/ eller http://turnering.skak.dk/ - og det er alle fynske klubber nu. Man logger på ved at gå til http://holdskak.skak.dk/ og naturligt nok vælge "Log Ind" øverst til højre. Efter indtastning af brugernavn og adgangskode (som man har fået tilsendt pr. email via DSU's turneringssystem) præsenteres man for en række faner, hvor man kan hhv. indberette "Resultater", ajourføre klub- og holdoplysninger ("Klub oplysninger") og ændre "Styrkelister.

Ifm. styrkelisteredigering skal det nævnes at dette kan ske på to måder: Enten ved at trække-og-slippe en spillerrække med musen (musemarkøren ændrer sig til "retningspile") eller ved at trykke på styrkelistenummeret ude til venstre og angive en ny placering (Husk at afslutte med “gem styrkeliste”!. Bemærk i øvrigt at egen og andre klubbers styrkeliste nemt kan eksporteres i PDF format til evt. senere udskrivning: det var en noget mere omstændelig operation i det gamle system), men ellers er indtastning af resultater og klub- og holdoplysninger tæt på at være selvforklarende (der vil dog under alle omstændigheder blive lagt nogle hjælpetekster op senere hen).

Jeg er sikker på, at de fleste vil give mig ret i at der er tale om en klar forbedring ift. det gamle system. Hvis der skulle være spørgsmål/problemer i relation til ovenstående (eller jo ifm. holdturneringen i det hele taget) er man selvsagt velkommen til at kontakte mig.

Holdturneringen

Mht. holdturneringen som sådan har 28 hold tilmeldt sig til sæsonen 2015/16, så det er jo en lille men glædelig fremgang ift. sidste sæson. Holdene fordeler sig som følger:

Fynsserien:
Frem 3, Fåborg 1, LF 2, LF 3, Middelfart, Nyborg 1, Odense 1 og Sydøstfyn 2

Fællesafslutning hos Læseforeningen torsdag d. 17/3-2016.

Serie 1:
Assens, Ejby, Midtfyn, Nr. Åby 2, Odense 2, Odense 3, Sydøstfyn 3, Tårnet 2, Ullerslev 1 og Årslev.

Med 10 hold! bliver der således tale om en 9-runders turnering: der vil derfor også blive spillet i uge 47 (16-22/11-2015) samt uge 5 (1-7/2-2016) (disse runder, altså 3. og 6. runde, tæller ikke med i 10-kampsregnskabet).
Fællesafslutning hos Odense mandag d.14/3-2016.

Serie 2:
Frem 4, Frem 5, Frem 6, Faaborg 2, Læseforeningen 4, Nr. Åby 3, Nr. Åby 4, Nyborg 2, Ullerslev 2 og Ejby 2

Altså også 10 tilmeldte hold i Serie 2! og dermed en endnu en 9-runders-turnering: jf. overfor for hvornår de ekstra spilleuger falder og betydningen for 10-kampsreglen.
Bemærk at i Frems kampe og i andre kampe hvor parterne måtte ønske det, spilles der med en samlet betænkningstid på 90 min. og kampstart kl. 18.30.
Fællesafslutning hos Frem mandag d.14/3-2016.

Allerede nu er rækkerne oprettet, holdene indplaceret og tabellerne genereret som det ses på http://holdskak.skak.dk/ men bemærk at turneringstabellerne slet ikke er endelige. De endelige turneringstabeller vil først fremgå midt i uge 41. De færdige tabeller foreligger nu (6. Okt.) på http://holdskak.skak.dk/.

Jeg vil slutteligt opfordre alle til at logge ind på http://holdskak.skak.dk/, tjekke op på (og evt. rette) styrkeliste(r) (NB: styrkelister låses for editering d.18/10-2015) og tilføje/korrigere holdinformation (herunder kontaktoplysninger på holdledere), også for at blive lidt fortrolig med det nye system inden startskuddet lyder i uge 43.

Som det ses af ovenstående kan det, selvom vi måske kan siges at være lidt teknisk udfordrede i år, altså ikke undgå at blive en spændende sæson: God fornøjelse!