22. september 2015 PrintvenligKristoffer Dyrgaard treer ved DM i hurtigskak
I weekenden 19-20. september var Springeren, Kolding vært for DM i hurtigskak, hvor kvinderne dystede lørdag, mens den åbne række blev spillet søndag i Nicolai Komplekset.

Esmat Guindy mester efter omkamp
DM i hurtigskak for kvinder, der samlede 14 deltagere, blev vundet af Esmat Guindy, Viborg, som vandt lynomkampen mod Louise Fredericia, ØBRO 2-0.

Begge endte på 6/7p., mens Elisabeth M. Møller, FREM som feltets eneste fynske repræsentant sikrede sig en ratingpræmie ved at score 3p.

(foto: Lene Wul)

Elisabeth M. Møller.

Stormesteren levede op til favoritværdigheden
Søndagens åbne række var inddelt i en DM-gruppe for mesterspillere og en gruppe 2 for basisspillere.

I DM-gruppen, som spillede om danmarksmesterskabet, var der 38 spillere til start, og fra Fyn deltog FREM-trioen Kristoffer Dyrgaard, Per Stentebjerg-Hansen og Sophus M. Møller.

Som feltets eneste stormester måtte Allan Stig Rasmussen, Jetsmark påtage sig favoritværdigheden, og den levede han op til ved med 6p., og som eneste ubesejrede spiller, at komme alene i mål foran feltets 10 øvrige titelholdere.

Da Allan meget overraskende lagde ud med at spille remis med Sandra de Blecourt Dalsberg, Skakklubben Seksløberen, var det andre deltager, som dominerede første halvdel af turneringen.

Således var IM Nicolai V. Pedersen, Skanderborg, IM Jens Ove Fries Nielsen, Fredericia, FM Martin Matthiesen, SK 1968 og Kristoffer Dyrgaard, FREM i front med maksimumpoint efter de første tre runder.

Kristoffer med fremme hele vejen
I de første to runder vandt 12. seedede Kristoffer pligtsejre over Anders J. Munch, Horsens (31) og Ib Skovgaard, BMS Skak (27), inden den tidligere vinder af disciplinen i skikkelse af 6. seedede Jackie Andersen, Skanderborg ventede i 3. runde:

Hvid: Kristoffer Dyrgård, FREM
Sort: Jackie Andersen, Skanderborg

[noter: NEN]
1.e4 g6 2.d4 Sf6 3.Sc3 d5 4.e5 Se4 5.Sce2 f6 6.f3 Sg5 7.f4 Se4 8.Sf3 Lg7 9.Sg3 c5 10.c3 cxd4 11.Sxe4 dxe4 12.Sxd4 0–0 13.Lc4+ Kh8 14.0–0 Sc6 15.Le3 fxe5 16.Sxc6 bxc6 17.fxe5 Lf5 18.e6! Dd6

19.g4! Dxd1 20.Taxd1 Lxg4 21.Txf8+ Txf8 22.Td7! Lf6 23.Txa7!

23.Lxa7?! Lg5! er ikke så klart.
23...Kg7 24.a4 Td8 25.Td7 Ta8 26.b3

26...Lxc3??

26...Ta5 eller 26...Kf8 ville bedre holde sort inde i partiet.
27.Txe7+ Kf6 28.Tf7+ Ke5 29.Lf4+! Kd4 30.Td7+ Kc5 31.Le3+ Kb4 32.Tb7+ Ka3 33.e7 Lb4??

34.Lc1+ Ka2 35.Txb4

I 4. runde holdt Kristoffer balancen hele vejen mod 4. seedede IM Nicolai V. Pedersen, der tidligere er strøget til tops ved DM i hurtigskak.

(foto: www.skakklubbenspringeren.dk)

Kristoffer Dyrgaard - Nicolai V. Pedersen.

Deres indbyrdes remis betød, at FM Martin Matthiesen med gevinst mod JOFN gik ind til 5. runde som førerhund.

Her ventede Kristoffer, der sammen med Nicolai V. var nærmeste forfølger, da Allan Stig i samme runde kun formåede at spille remis mod næstfavoritten IM Mikkel Antonsen, Næstved.

Partiet mellem Kristoffer og Martin blev en meget spændende affære, hvor sidstnævnte i sine gevinstforsøg endte med at spænde buen for hårdt. Vi kommer ind efter Martins 28…Tg6-g8:

29.c5! dxc5 30.Txc5 Se2+ 31.Kf2 Ta2 32.Ke3?

32...b4?

32...Sf4! 33.Ke4 Te2+ 34.Se3 Sg2 35.Tc3 b4 36.Td3 Tg6!–+.
33.d6! cxd6 34.Td5 Sc3?!
34...Tg6!
35.Txd6+ Kc7 36.Te1

36...Td8?!
36...Tga8=.
37.Txd8 Kxd8 38.Kd3 f6 39.Kc4 Tf2 40.Kxb4 Sd5+ 41.Kc5 Sf4 42.Td1+ Kc7 43.b4 Txf3 44.Td6 Sd3+ 45.Kb5

45...Sxb4?
45...Txh3 46.Txf6 e4 47.Te6 Sf2 var et bedre forsøg.
46.Txf6 Sd5 47.Tf7+ Kd8 48.Kc6 Se7+ 49.Txe7 Txf5??

50.Td7+!

Med sejren var Kristoffer med 4,5/5p. alene i spidsen skarpt forfulgt af Allan Stig, Martin og JOFN, som alle var et halvt point efter.

I næstsidste runde havde Kristoffer sort mod altid farlige Jens Ove, der undervejs opbyggede en gevinststilling, men heldigt for FREM-spilleren valgte han at afvikle til en forceret remis efter 56…Kf7-f8:

57.Tg3??
57.Tg7! vinder; fx 57...Txh6 58.Sxh6 Kxg7 59.Sf5++-.
57...Txg3! 58.Kxg3 Kxg8 59.Kxf3 Kh7 60.Ke4 Kxh6 61.Kd5 Kg6 62.Kc5 Kf6 63.Kb5 Ke6 64.Kxa5 Kd7 65.Kb6

65...Kc8 66.a5 Kb8 67.a6 Ka8 68.a7
½–½

Allan Stig var for stor en mundfuld
Da stormesteren i samme runde vandt over Martin, var der lagt op til en direkte finale mellem Allan og Kristoffer, hvor en vinder ville løbe med DM, mens titlen i tilfælde af remis skulle afgøres ved korrektion, og her ville en eventuel vinder i partiet Nicolai V. – Jens Ove også være inde i billedet.

Så vidt kom det imidlertid aldrig, da Kristoffer med de sorte brikker tidligt kom i problemer, og da han efter 25 træk satte et tårn rent i slag, var det naturligvis helt slut.

(foto: www.skakklubbenspringeren.dk)

Allan Stig Rasmussen - Kristoffer Dyrgaard.

Jens Ove sikrede sig den udelte andenplads ved at vinde over Nicolai, mens Kristoffer trods det afsluttende nederlag endte på en delt tredjeplads med FM Arne Matthiesen, og da FREM-spilleren samtidig brød seedningen, tog han tredjepladsen med 5p.

Sophus vandt internt klubopgør
I 3. runde løb de to klubkammerater Sophus og Per ind i hinanden, og det møde slap yngstemanden bedst fra. Danmarksmesteren i 50 + har netop spillet 27…Da6-b7?:

28.Sa5! Txa1??
Holder ikke en meter; relativ bedst var 28...Dd7, fx 29.Txa4 bxa4 30.Dd3! Tb8 31.Tb1 Lb5 32.Dxh7±.
29.Sxb7 Txe1+ 30.Dxe1 Lxb7 31.h3 Ta3 32.Dd2 e5 33.dxe5 fxe5

34.Dg5! Ta1+ 35.Kh2 Te1 36.Df5+ Ke7 37.Dxh7 Kf7 38.Df5+ Ke7 39.Dg5+ Kf7

40.Dd8! d4 41.Dd7+ Kf6 42.Dxb7 d3 43.Df3+

(foto: www.skakklubbenspringeren.dk)

Sophus M. Møller - Carsten Bank Friis.

Konge i krydsild
I 5. runde slog Per til, da Leif Møller, Nordre med 21.Lf4-d6?? lod sin konge i stikken:

21...Se3+! 22.Kf3?

Nødvendigt var 22.Kh1.
22...Se5+ 23.Ke2 Lg4+ 24.Kd2

24...Td7! 25.Ld5 Txd6

Per Stentebjerg-Hansen.

Slutstillingen i toppen:
1. GM Allan Stig Rasmussen, Jetsmark 6/7p. 2. IM Jens Ove Fries Nielsen, Fredericia 5,5p. 3-4. Kristoffer Dyrgaard, FREM og FM Arne Matthiesen, SK 1968, begge 5p. … 24. Per Stentebjerg-Hansen, FREM 3,5p. … 27. Sophus M. Møller, FREM 3p.

(foto: www.skakklubbenspringeren.dk)

Danmarksmesteren Allan Stig, nr. 2 Jens Ove og nr. 3. Kristoffer.

Turneringstabel DM-gruppen

Johnny Holler tabte finaleopgøret
Med hele 54 spillere til start, var der stor lyst til at deltage i gruppe 2, hvor der udelukkende stod ratingpræmier på spil.

5 fynboer var på plads i feltet, og af dem klarede Johnny Holler Johansen, FREM sig klart bedst.

10. seedede Johnny lagde ud med 2/2p. for derpå at tabe til en 1300-mand, men tre gevinster i rap sendte ham i finale-opgør mod 6. seedede Søren Sørensen, Horsens, der blot havde afgivet et halvt point undervejs.

Det blev der ikke ændret på i sidste runde, hvor Johnny relativ hurtigt måtte give fortabt.

Slutstillingen i gruppe 2:
1. Søren Sørensen, Horsens 6,5/7p. … 6. Johnny Holler Johansen, FREM 5p. … 16. Albert M. Møller, FREM 4p. og ratingpræmie. … 18. Jacob Kloch, Middelfart 4p. ... 20. Ib Lynæs Hansen, Tårnet 4p. ... 24. Ove Matras, Faaborg 4p.

Albert M. Møller.

Ib Lynæs Hansen.