12. maj 2014 PrintvenligFREM og Sydøstfyn løb med finale-pladserne
Søndagens kvalifikationsstævne til Dansk Skak Unions pokalfinale 1. pinsedag, der blev arrangeret af Nyborg Skakklub, samlede fem hold i Bredderækken, som spillede alle mod alle med oversidder.

Som de fleste bekendt, er der fri tilmelding i Junior- og Seniorrækken, og da kun FREM og Sydøstfyn stillede op i Eliterækken, fik de finalepladserne uden kamp.

Tre hold bejlede til to pladser
Fremmødet i Bredderækken var nøjagtig det samme som sidste år, og at ingen ville udfordre Fyns gennem de seneste sæsoner to stærkeste mandskaber, var der heller intet nyt i.

Læseforeningen var for det meste med i kampen om elite-pladserne, da de spillede i 1. division, men de har ikke lagt billet ind de seneste sæsoner.

Til gengæld var klubben repræsenteret med hele to hold i Bredderækken, men stik mod forventningerne kom ingen af holdene med i opløbet om de to finalepladser.

Førsteholdet, anført af den nykårede fynsmester Morten Topholm, skuffede over en bred kam, og at det slet ikke var deres dag, blev allerede tydeligt i 1. runde, hvor de mødte andetholdet.

Godt nok vandt førsteholdet matchen 2,5-1,5, men med til historien hører, at de fik et gratis point på fjerdebrættet, da andetholdet kun stillede med tre mand, hvilket der for øvrigt ikke blev ændret på turneringen ud.

Uventet var det naturligvis også, at Ken Rasmussen vandt over Morten, hvilket samtidig var revanche for nederlaget til ham i 1. runde ved FM.

Michael Hansen - Jan Saxtorff.

Som tingene udviklede sig, var Læseforeningen 1 allerede ude af billedet til en finaleplads inden sidste runde, hvor de sad over og ikke uventet skyndsomst forlod valpladsen.

Det samme gjaldt for Læseforeningen 2, der dog kunne hjælpe FREM og Sydøstfyn ved at tage point fra Nyborg, der i tilfælde af en 3-1 sejr ville være sikker på at slutte blandt de to bedste.

Sådan gik det imidlertid langt fra, idet Læseforeningens tre mand vandt matchen 2,5-1,5. Ken sikrede sejren ved at vinde over Stig Gorm:

Hvid: Stig Gorm Jensen, Nyborg
Sort: Ken Rasmussen, LF 2

[noter: NEN]
1.e4 c5 2.d4 cxd4 3.c3 dxc3 4.Sxc3 Sc6 5.Sf3 d6 6.Lc4 a6 7.0–0 Sf6 8.De2 Lg4 9.Td1 e6 10.Lf4 Db8 11.Tac1 Le7

12.Dd2?! Lxf3 13.gxf3 Se5! 14.Le2 0–0 15.a4 Sg6?!
15...Tc8! var stærkere.
16.Lxd6 Lxd6 17.Dxd6 Td8

18.Db6?! Sd7 19.De3 De5! 20.Lf1 Sf6 21.b4 Sh5 22.Se2 Shf4 23.Tc5 Df6 24.Txd8+ Txd8 25.Dc3 Sxe2+ 26.Lxe2 e5 27.Tc8 h6 28.Dc7 Txc8 29.Dxc8+ Kh7 30.Lf1 Dxf3 31.Dxb7 Dg4+ 32.Kh1 Sh4 33.Dxf7 Dxe4+

Her opgav hvid. Der kunne følge: 34.f3 Sxf3 35.Dc4! (derimod ikke 35.Lg2?? De1+ 36.Lf1 Dxf1#), fx 35...Sd4+ 36.Lg2 De1+ 37.Df1 Dxb4 38.Dxa6, hvorefter hvid stadig kan kæmpe.

Svend Veise - Erling Rasmussen og Stig Gorm Jensen - Ken Rasmussen.

FREM og Sydøstfyn finale-klar
Dermed var vejen banet for FREM og Sydøstfyn, der med den hjælpende hånd fra LF 2 bare skulle spille nogenlunde lige op, og det var just, hvad der skete.

Det var ellers lige før, at FREM var endt i samme situation som Læseforeningen 2. Holdets oprindelige andetbræt mødte nemlig ikke frem til den aftalte tid, men efter lidt ringen rundt lykkedes det at få fat i Tobias Ilsøe, og da TL Hans Milter Pedersen var så venlig at lade FREM sidde over i 1. runde, fik intermezzoet ingen konsekvenser for de senere pokalfinalister.

Her udligner Jess Nykjær til 1-1 ved at vinde over Erik René Nielsen:

Hvid: Erik René Nielsen, Sydøstfyn
Sort: Jess Nykjær, FREM

[noter: JN]
1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Sc3 e5

Hurtigskak-"fup og fidus".
4.d5 Ld6 5.e4 f5 6.Lxc4 Sf6 7.Lg5 0–0
Hvid har brugt 1 min. Sort 5 min. Sjældent at jeg er i den situation, men jeg er også ganske glad for min stilling.
8.Sf3 a6 9.0–0 f4 10.Tc1 Sbd7 11.a3 De8
Tid til lidt fusk.
12.Dc2 Sb6 13.La2 Dg6

14.Lb1?? Lg4!
Sort havde stadig brugt mest tid. Og pludselig fik jeg lov til mit fusk. Hvid sørger for at det bliver ekstra sjovt, tak for det.
15.Lxf6 Lxf3 16.g3 Txf6 17.Dd3? fxg3 18.fxg3 Lc5+

Nu gad han ikke mere, og endelig havde han brugt mere tid end mig.

Jess Nykjær - Erik René Nielsen og Peter Sørensen - Birger Olsen.

Desuden vandt Peter Sørensen for FREM, mens Kris Munk udlignede til 2-2 for Sydøstfyn ved at besejre Tobias Ilsøe, der afslog et remistilbud i en stilling, hvor Kris stod bedst.

Som eneste mand ved stævnet gik Tobias ind til sidste runde med maksimumpoint, og da hans hold allerede var videre, fik han lov at satse på at opnå fuldt hus.

Kris Munk - Tobias Ilsøe.

Det var for øvrigt den eneste kamp, der endte uafgjort ved stævnet, hvor betænkningstiden var 25 minutter pr. spiller pr. parti.

I tilfælde af ligestilling talte brætpoint før matchpoint, derpå indbyrdes kamp fulgt af første sejr fra toppen, men ingen af delene blev aktuelt i denne slutstilling:
1. Sydøstfyn 10 (5) 2. FREM 9(5) 3. Nyborg 8(4) 4. Læseforeningen 1 7,5(4) 5. Læseforeningen 2 5,5(2).

Turneringstabellen.

Sydøstfyn: 1. Per Sørensen. 2. Kris Munk 3. Erik René Nielsen 4. Birger Olsen.

FREM: 1. Johnny Holler Johansen 2. Tobias Ilsøe 3. Jess Nykjær 4. Peter Sørensen.

Turneringen blev afviklet i nye spillelokaler.

Indbydelse til kvalifikation til DSUs pokalfinaler 2014 (28. april 2014)