8. maj 2014 PrintvenligFynboer til Sondex Cup
Fra 2-4. maj afholdtes weekendturneringen Sondex Cup i Kolding med Springeren som arrangør. Den samlede ikke færre end 108 deltagere, hvoraf de syv repræsenterede fynske klubber.

Med en stormester og fem internationale mestre til start, var den øverste gruppe meget stærkt besat. Den blev for andet år i træk vundet af den svenske stormester Daniel Semcesen, der altså stadig kan kalde sig bymester i Kolding.

Der måtte dog korrektionsbehandling til, idet Philidors to internationale mestre Jakob Vang Glud og Nikolaj Mikkelsen som ubesejrede ligeledes endt på 3,5/5p.

FM Jwan Bakr nummer to i IM 2
I den anden IM-gruppe fortsatte FM Jwan Bakr, FREM de flotte takter fra divisionsturneringen. Hans 3,5p. resulterede i en udelt andenplads efter vinderen af årets Kandidatklasse FM Kassa Korley, ØBRO, som endte på 4p. efter remis i deres indbyrdes opgør i sidste runde.

Det kunne godt være blevet til flere point for Jwan, der i 2. runde gik galt i byen i en meget chancerig stilling mod den lokale helt IM Attila Gergacz, som FM Mads Hansen for øvrigt vandt over, da Springeren og FREM tørnede sammen i divisionsturneringen.

Jwan lagde hårdt ud mod den nyudnævnte internationale mester Igor Teplyi, Nordre, hvis konge blev taget på kornet efter 23…exf6:

24.Te3! Tg8 25.Th3 Tg7 26.Se2 Lb5 27.c4 Lc6 28.Sf4 De7 29.Te1 Tag8 30.Lc2 Dd8 31.Le4

31...Te8??
Efter 31...Sg4! er sort stadig med.
32.Sh5 Tg4 33.Dxf6+ Kg8 34.Lxc6 Da5??

35.Te4!

I 3. runde ventede den internationale mester Jasmin Bejtovic, og der var ikke det store på færde efter svenskerens 22.Te1-d1:

22...Td4! 23.c3?! Txa4 24.Db5 De4 25.h3 Ta5 26.De8+ Kh7 27.Te1 h5 28.f3 Dh4 29.Td1 Dg5 30.Kf2 e4

31.Td8? Ta2

Jwan Bakr - Jasmin Bejtovic.

Med en gevinst over IM Jens Ove Fries Nielsen, Viborg i 4. runde, var Jwan med helt fremme inden mødet med Kassa.

Jens Ove er jo kendt som en meget uortodoks spiller, og det levede han også op til i deres indbyrdes parti, hvor begge parter undervejs valgte fortsættelser, som de mange tilskuere på nettet og i kommentatorrummet slet ikke havde regnet med. Vi kommer ind efter Jwans 27.f3-f4:

27...Dxb3??
Holder ikke en meter, men der er også store problemer efter 27...Sh7 28.Tab1+-.
28.fxg5 Lxg5 29.Lxe7!?
Endnu bedre var 29.Thb1! Dc2 30.Sf3 Lf6 31.g5+-.
29...Lxe7 30.Tab1 Da3
30...Dxa4 31.Txb7 Txh1 32.Lxh1 Te8 33.Sf4 Dc2+ 34.Kg1 Dd1+ 35.Kg2 Dd2+ 36.Df2+-.
31.g5 Txh1 32.Txh1 Tg8 33.Th7+ Kf8

34.Sc4!

Med en ratinggevinst på 25 til 2375 nærmer Jwan sig med stormskridt de 2400, som automatisk vil udløse IM-titlen, da han allerede har scoret hele fire IM-normer.

Muligheden for at passere 2400-grænsen kommer allerede om fjorten dage, idet han sammen med klubkammeraten FM Mads Hansen deltager i IM-gruppen i Glenco Chess 2014 i Fredericia, hvor der spilles ni runder fra 21-25. maj.

Op og ned for Kristoffer
Kristoffer Dyrgaard, FREM scorede halvtreds procent i mester 1, men udbyttet kunne have været bedre, idet han missede en gevinst mod Tom Rydström, Sverige i sidste runde.

Halvard Hagesæther - Kristoffer Dyrgaard.

De tre sidste runder ofrede Kristoffer en kvalitet, og det bar frugt mod den senere delte gruppevinder Pelle Bank, SK 1968 i 3. runde:

Hvid: Kristoffer Dyrgård, FREM
Sort: Pelle Bank, SK1968

[noter: NEN]

22.h5!? Sxd2+ 23.Dxd2 Kg7?
Efter 23...Tg8 24.hxg6 Txg6 er det svært at se, hvad hvid har for kvaliteten.
24.hxg6 Taa8??

25.gxf6+?!
25.Txh7+! Kxg6 26.Dd3+ f5 (26...Kxg5 27.Tg7+ med mat i næste træk.) 27.Dh3!+-.
25...Kxf6 26.g7! Kxe6 27.gxf8D Txf8 28.Dh6+ Tf6 29.Dh3+ Kf7 30.Dxh7+ Ke8 31.Dg8+ Tf8 32.Dg4 Kd8 33.Sa4 Kc7 34.Sc5 Te8

35.Th6!

Simon Wilbrandt.

Fra FREM deltog endvidere Simon Wilbrandt i mester 3 og Tobias Ilsøe i mester 4. Simon havde en dårlig turnering og måtte forlade Kolding uden gevinster, hvorimod Tobias fortsatte de gode takter fra DM og endte på en tredelt førsteplads med 3p., hvilket hæver hans ratingtal fra 2015 til 2023.

Tobias Ilsøe - Jonas Bjerre.

Jakob Jensen gruppevinder

Basis 4 blev vundet af Jakob Jensen, Læseforeningen på deling med Guido Heinemann, Bov. De mødtes i en ren finale i sidste runde, og Jakob beretter følgende om forløbet:

”Jeg mødte i sidste runde en tysker, der havde spillet fremragende indtil videre i turneringen, og jeg var stadig frustreret og skuffet over min remis i runde 4. Derfor gik jeg ind til kampen her og ville bare have remis, tilbød ham det også i træk 6, hvor han så afslog. Jeg fik så snydt ham i træk 11 og kom foran, men spillede så forkert, og han fik udlignet, og det blev så senere hen remis.”

Hvid: Guido Heinemann, Bov (1712)
Sort: Jakob Jensen, LF (1707)

[noter: JJ/NEN]
1.e4 c6 2.Sf3 d5 3.e5 Lg4 4.Le2 Sd7 5.d4 e6 6.0–0 Se7 7.b3 Dc7 8.La3 c5 9.Sbd2?!
Skidt springertræk af ham.
9…cxd4 10.Sxd4 Lxe2 11.Dxe2 Dxe5 12.Dxe5 Sxe5 13.Sb5

13...Kd7!
Only move, men her står kongen fint i det kommende slutspil.
14.f4 Sg4 15.Tf3 Sf5 16.c4 Lxa3 17.Sxa3

17...dxc4?!

Jakob kunne have spillet på gevinst med 17...Sd4!, fx. 18.Tff1 Se2+ 19.Kh1 d4.
18.Sdxc4 Ke7 19.Td1 Tad8?!
Her går det galt for mig, jeg skal nok bevare mine tårne, hvis jeg skulle gøre mig forhåbninger om at vinde.
20.Tfd3 Txd3 21.Txd3 Td8!?
Afvikler til et remisslutspil.
22.Txd8 Kxd8
Det, jeg roder mig ud i nu, burde jeg jo have forudset.
23.Sb5 a6 24.Sbd6 b5 25.Sxf7+ Ke7 26.Sce5 Sxe5 27.Sxe5 Kd6 28.Kf2 a5 29.Ke2 h6 30.Kd3 Kd5
½–½

Her er Jakobs bedste parti fra turneringen:

Hvid: Jakob Jensen, LF (1707)
Sort: Børge Guldager, Fredericia (1715)

[noter: JJ/NEN]
1.d4 Sf6 2.Sf3 b6 3.c4 Lb7 4.e3 e6 5.a3!? a5 6.Sc3 Le7 7.Le2 0–0 8.0–0 d6 9.Dc2 Sbd7 10.Td1 d5 11.b3 h6 12.Lb2 Tc8 13.Se5

13...Sxe5??
Koster en bonde helt uden kompensation.
14.dxe5 Sd7 15.cxd5 exd5 16.Sxd5 Lxd5 17.Txd5 17...c6 18.Tdd1 Dc7 19.Lg4 Tcd8

20.e6! fxe6 21.Lxe6+ Kh8 22.Td2 Sc5

23.Txd8

Her havde hvid det flotte 23.Dg6!!, hvorefter sort et tvunget til 23...Sxe6 24.Dxh6+ Kg8 25.Dxe6+ Tf7 eller 23...Lf6 24.Lf5 Kg8 25.Dh7+ Kf7 26.Lxf6 Kxf6 27.Dg6+; i begge tilfælde med klar gevinststilling.
23...Lxd8?!
Havde regnet med han slog med tårnet.
24.Lh3 Df7 25.b4 axb4 26.axb4 Se4?!
26...Sd3! ville have stillet hvid over for langt større problemer.
27.f4 De8 28.Ta7 Sf6 29.Dd3 Tg8?
Viser sig senere at blive fatalt for ham.
30.Ld4 Sd5 31.Ld7 De7 32.Da3?!
Igen var 32.Dg6!! helt afgørende.
32...Dxb4? 33.Dxb4 Sxb4

34.Le6! c5 35.Lxg8 cxd4 36.Lb3 Sc6 37.Ta8 dxe3 38.Kf1 Kh7 39.Ld5 h5 40.Lxc6 Le7 41.Lf3 Kg6 42.Te8 Lc5 43.Th8 Kf5 44.g3 g6 45.Ke2 Ld4 46.Td8 Lc5 47.Td5+ Ke6 48.Tg5 Kf6 49.Le4

Jakob får de sidste ord: ”Jeg fik 2 sejre og 3 remiser, min forventede score var 2.45p., men fik 3.5p. og gik fra 1707 til 1739. Havde matchbold i runde 4 og 5 og skulle bruge 1.5 point, men fik desværre kun 2 remiser, så var alligevel meget ærgerlig og bitter over, at jeg ikke kunne bringe mig selv på 1. pladsen alene, men i stedet for måtte dele.”

I basis 6 fik Torben Larsen, Odense Skakklub 2p., hvilket var lidt under forventet.

Basis 7 blev uhyre jævnbyrdig med hele tre spillere på en delt førsteplads, heriblandt Steen Jacobsen, Læseforeningen, hvis 3p. gav et ratingløft fra 1486 til 1520.

Slutstillingerne i alle grupper: www.skakklubbenspringeren.dk/turneringer/resultat-arkiv-2011/sondex-cup-2014

Arrangørklubbens hjemmeside: www.skakklubbenspringeren.dk