25. juli 2013 PrintvenligHorsens Lang Weekend 2013

16. udgave af Horsens Lang Weekend, der blev afviklet fra 18-21. juli, samlede 125 deltagere, heriblandt seks spillere her fra øen.

Outsider vandt på ny
I år var turneringen ekstra stærk besat, idet landets i særklasse bedste spiller, GM Peter Heine Nielsen, deltog.

Med over 200 ratingpoint ned til anden seedede IM Mikkel Antonsen, Næstved, stillede stormesteren naturligvis op som storfavorit.

Alligevel måtte han se 8. seedede FM Martin Matthiesen, SK 1968 løbe med førstepladsen.

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at en outsider sikrer sig førstepræmien på 5.000 kr.

Bortset fra sidste år, hvor IM Jakob Vang Glud, Philidor indfriede favoritværdigheden, har det siden 2009 i rækkefølge været Lars Meyer, Aalborg, Igor Teplyi, Nordre og Martin Bækgaard, Jetsmark, der er strøget helt til tops.

De tre tidligere vindere havde alle det tilfælles, at de stillede op med en startplacering uden for top-5.

Peter Heine måtte i runderne 3-5 nøjes med remis, og han blev derfor overgået af Martin Matthiesen, der kun afgav to halve.

Aske Graulund ratingtopscorer
To af de fynske deltagere kunne drage hjem med præmiegivende placeringer i bagagen.

Det gjaldt for Jakob Jensen, Sdr. Nærå, der med 3,5p. i ratinggruppe 7 sikrede sig fjerdepræmien samt en ratingtilvækst på 35, så han efter turneringen står noteret for 1678.

Helt suveræn i den sammenhæng var dog Aske Graulund, FREM, der som 116. seedet hentede 2,5p. i ratinggruppe 8.

Da det var mere end 2 point over hans forventet score, udløste det hele 95 point til kontoen, hvilket samtidig gjorde ham til turneringens ratingtopscorer.

Aske er nu oppe på 1475, og derudover indbragte præstationen ham andenpræmien i den nederste ratinggruppe.

Det flotte resultat kan primært tilskrives en kanonstart, hvor Aske i de to første runder hentede 1,5p. mod modstandere, der havde flere hundrede point mere i rating end FREM-spilleren.

I 1. runde var han efter eget udsagn heldig med at få hele pointet mod Frank Gjerring Petersen, Kjellerup (1715), der efter 36.Db2-e5 bukkede fælt med 36...Da7-a8??:

37.Tb1! Kf7 38.Dc7+ Kg6 39.Tb7 Dg8 40.De5 Dd8?? 41.Txg7#

Runden efter ventede Jes West Knudsen (1832), og her var det Aske, der undlod at gribe chancen efter Allerød-spillerens 23…Sg6?:

24.Shxg6?
24.Sxf5! Lxf5 25.Lxf5 Sxf4+ 26.exf4 Dh5 27.Tab1+-.
24...hxg6 25.Th1 Te4!? 26.Lxe4 fxe4 27.a5 Df5 28.Tab1 Ta8 29.Txb7 g5 30.Sh5?!
30.Thb1! Txa5 31.Sh5 Kf7 32.Sxg7 Kxg7 33.Db2, og med kvalitet i overvægt bør hvid vinde i længden.
30...Df3+ 31.Kg1 Txa5 32.Db2?!
Tillader remis ved evig skak, men også efter fx 32.Sxg7 Ta2! dukker remis-temaet op.
32...Dd1+
½–½

Morten Topholm fik comeback
FREM-spillerne Kristoffer Dyrgaard, Tobias Ilsøe og Johnny Holler Johansen var også med i Horsens. De to førstnævnte holdt skindet på næsen rent ratingmæssigt, mens sidstnævnte måtte efterlade 15 point i det jyske.

Endvidere deltog det mangeårige medlem af Læseforeningen og kortvarige ditto af FREM, Morten Topholm, der nu stiller op som enkeltmedlem. Hans comeback til turneringsskak forløb rimeligt, idet 24. seedede Morten med 4 point nøjagtig levede op til sin forventede score.

Internt klubopgør
Med 125 spillere til start, er det sjældent, at to klubkammerater løber ind i hinanden undervejs, men det var ikke desto mindre, hvad der overgik Kristoffer Dyrgaard og Tobias Ilsøe i 4. runde.

Kristoffer Dyrgaard kommenterer:

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM
Sort: Tobias Ilsøe, FREM

[noter: KD]
1.e4 c5 2.b4!?
Teksttrækket blev spillet for at skabe en stilling, hvor Tobias i modsætning til hans Najdorf muligvis kan fanges lidt på "udebane".
2...cxb4 3.d4 d5 4.exd5
4.e5 er en anden mulighed.
4...Sf6 5.a3 Dxd5 6.Sf3 Lg4 7.Le2 e6 8.0–0
Med åbningen overstået, er status nu en skæv stilling, hvor Hvid har fornuftige muligheder for at sikre sig kompens for bonden via aktivt spil.
8...bxa3?!
Dette træk hjælper Hvid med at søge aktivt spil; bedre havde været fortsat udvikling med 8...Sc6.
9.c4 Dd8 10.Sxa3 Le7 11.Sb5
Her gør springeren et fint arbejde ved at pege mod a7, c7 og d6. Alle springerens indirekte trusler muliggør det følgende.
11...a6
En anden mulighed er at give bonden tilbage mod at stabilisere stillingen med 11...0–0.
12.d5!? exd5 13.cxd5 Sc6??
Med idéen at dække tårnet på a8 og opnå afbytning af et eller flere sæt af tunge officerer. Trækket strander dog på den manglende sorte rokade. Bonden på d5 er naturligvis tabu, da 13...Sxd5?? strander på 14.Dxd5 Dxd5 15.Sc7++-; bedste mulighed for Sort er 13...Lc5, hvilket undgår de værste trusler.
14.dxc6 axb5

15.c7!+-.
Den sorte dronning er overbelastet.
15...Dc8 16.Lxb5+ Ld7 17.Lxd7+
En anden gevinstføring jeg overvejede under partiet var 17.Txa8 Dxa8 18.Da4 0–0 (Naturligvis ikke 18...Dxa4? 19.c8D+ Ld8 20.Te1+ med mat til følge; ligeledes strander 18...Dc8 på 19.Lxd7+ Sxd7 20.Td1 Dxc7 21.Se5 med officersgevinst) 19.Lxd7+-.
17...Sxd7 18.Txa8 Dxa8 19.Te1 0–0
Under omstændighederne den bedste mulighed. Mod 19...Sc5 havde jeg set muligheden 20.La3? Se6? 21.Da4+ Dxa4 22.c8D+ Ld8 23.Txe6+ fxe6 24.Dxe6+, hvor Sort går mat, da La3 dækker f8. Dog kan Sort kæmpe videre med 20... 0–0. I stedet vinder 20.Dd6 Se6 21.Txe6 fxe6 22.Dxe6 nemt for Hvid.
20.Txe7 Sb6 21.Dd4 Sc8 22.Lb2 f6 23.Dd5+ Kh8 24.Tf7 Te8 25.Dd8 Sd6 26.Dxd6 Da2 27.Tf8+ Txf8 28.Dxf8+ Dg8 29.c8D

Sluttede af mod Peter Heine
Som 11. seedet var Kristoffer Dyrgaard med 4,5. inden sidste runde inde i billedet til en præmie, men parringen var ham bestemt ikke venligt stemt, idet Peter Heine Nielsen ventede. Selv om der var balance længe, måtte han til sidst bøje sig for stormesteren.

Kristoffer Dyrgaard kommenterer:

Hvid: Kristoffer Dyrgaard, FREM
Sort: Peter Heine Nielsen, Holstebro

[noter: KD]
1.e4 c6
Peter Heine har naturligvis mange ting på repertoiret. Jeg valgte at prioritere 1...e5 og 1...c5 i mine forberedelser grundet hans tidligere partier i turneringen.
2.d4 d5 3.exd5 cxd5 4.c4 Sf6 5.Sc3 e6 6.Sf3 Lb4 7.Db3
Her kunne jeg ikke huske mere af teorien og valgte at komplicere stillingen en smule jævnfør Daniel Webbs vise ord i bogen "Tigerskak" - at lokke krokofanten ud i sumpen. Mere korrekt er vistnok 7.cxd5 Sxd5 8.Ld2.
7...Sc6 8.cxd5 Sxd5 9.Lb5 Ld7 10.0–0 Lxc3
En anden mulighed for Sort er 10...Sa5 11.Da4 a6 (11...Lxc3 12.bxc3 Sxc3? strander på 13.Lxd7+ Dxd7 14.Dxa5) 12.Lxd7+ Dxd7 13.Dxd7+ Kxd7 14.Sxd5 exd5 med lige spil i en forfladiget stilling.
11.bxc3 0–0
Her brugte jeg lang tid på at overveje, om det ville være muligt at drage fordel af løberparret, uden at Sort nemt fik kontrol over feltet c4. Jeg kom ikke frem til nogen endelig konklusion og valgte derfor en mere sikker løsning. At jeg så glemmer at dække feltet f4 trækket efter, gjorde bestemt ikke den valgte løsning til det sikreste alternativ!
12.Lxc6 Lxc6 13.La3?!
Mine variantberegninger benyttede sig af trækfølgen 13.Se5 Dc7 14.c4 Sf6 15.La3, men grundet de lange beregninger glemte jeg pludseligt, at trækfølgen havde til hensigt at forhindre Sf4. Derfor besvarede Peter naturligvis teksttrækket med:
13...Sf4!
Der hænger jo ingen kvalitet på f8!
14.c4
Uden dette træk der dækker kongefløjen over tredje række kunne ville Sort have haft de bedste udsigter.
14...Te8
Teksttrækket opretholder en mulig trussel i Sxg2. 14...Sxg2?! direkte bliver besvaret med 15.Lxf8= (Sorts idé ville naturligvis være 15.Kxg2? Dg5+ 16.Kh1? (16.Kh3 Df5+ 17.Kg3 Dg6+ 18.Kf4 (18.Kh3?? e5! med truslen Ld7+) 18...De4+ 19.Kg3 f5 med klar sort fordel) 16...Dh5!–+, og springeren kan ikke dækkes hverken med 17. Kg2 (17...Dg4+) eller 17.d5 (17...exd5)).
15.De3 Df6
Sort truer nu med Sh3+, hvilket vil beskadige den hvide kongestilling.
16.Ld6
Dette træk havde Peter undervurderet, og med de seneste træk har Hvid formået at få alle brikker med i forsvaret og dermed afvist det sorte angreb.
16...Sg6
Hvis Sort fortsætter med angrebet, risikerer springeren af strande på h3 efter 16...Sh3+ 17.Kh1 Lxf3 18.gxf3 Df5 19.f4 med lige spil til følge. En variant, der blev diskuteret parterne imellem efter partiet.
17.Se5 Sxe5

18.dxe5!
En positionel beslutning med idéen om at lukke de sorte tårne inde. At Hvid kan være tilfreds med remisprægede uligefarvede løber-slutspil, besværliggjorde heller ikke beslutningen.
18...Dg6 19.f3 a5 20.a4 h6 21.Tfd1 Dg5 22.Dxg5?!
Den første i en række af tvivlsomme beslutninger. Denne smider dog blot den minimale fordel. Det ville være sjovere at være Hvid, hvis dronningerne blev holdt på brættet med 22.Df2.
22...hxg5 23.Td4 f5

24.h4?!
Jeg havde set, at Sort ville vinde kontrollen over h-linjen, hvilket betvivler denne beslutning. Den sikre vej til remisen, som vistnok også blev annonceret at Sune Berg Hansen på live-chatten, er 24.Lc7 med idéen at bytte alle tårnene på d8, hvorefter slutspillet er stendød remis.
24...gxh4 25.Txh4 Kf7 26.Kf2 Th8 27.Txh8 Txh8 28.Lc7 Th4 29.c5?!
De sidste træk blev spillet á tempo, hvor jeg desværre i mine beregninger helt havde undervurderet 29...Tc4. Derfor er 29.Tc1 at foretrække.
29...Tc4 30.Lxa5 Lxa4
Pludselig er vi endt i et slutspil, hvor Peter uden videre risiko har mulighed for at presse citronen, hvilket stillingen for ti træk siden taget i betragtning ikke skulle have været tilladt.
31.Lc7
Ikke den nemmeste beslutning for placeringen af løberen. Retræten med Ld2 er vist at foretrække, hvor kampen i stedet vil stå om e5 bonden.
31...g5 32.Ld6 Kg6 33.Ta2 Kh5 34.g4+?
En rigtig dårlig beslutning i tidnøden. Hvis Hvid blot afventer Sorts gevinstforsøg med fx 34.Le7, er remisen stadig meget tæt på.
34...fxg4 35.Kg3 gxf3 36.Th2+ Kg6 37.Kxf3 Lc6+
Og sort vandt kort efter tidnøden.

Noget tilsvarende overgik Tobias Ilsøe, der med 3,5p. inden sidste runde med en sejr stadig havde en god præmiechance i ratinggruppe 3. Han var heller ikke specielt heldig med at skulle møde 5. seedede Igor Teplyi, Nordre, og skønt FREM-spilleren ligesom klubkammeraten Kristoffer længe var godt med, endte hans anstrengelser også i et stort rundt nul.

Du kan læse meget mere om turneringen på arrangørklubbens hjemmeside: skakklub.net/hsf/denlange/2013/